University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Intuition and entrepreneurs : a phenomenological study of managerial intuition of Finnish family entrepreneurs

Thumbnail
View/Open
784.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in business and economics
Authors
Kakkonen, Marja-Liisa
Date
2006
Discipline
Yrittäjyys

 
Business environments have changed rapidly especially during the last decades. Nowadays there are many unpredictable and uncertain factors in managing businesses. In addition, rational thinking and decision-making based on facts and figures have traditionally been emphasised in business. However, due to the changing environments one can not always know facts well enough in order to be sure about the choices. Sometimes decisions have to be made very quickly, or there is no explicit knowledge regarding a problem, or there is neither enough time nor enough information. Therefore, managers, and entrepreneurs as managers, need to rely more often on their intuition in making decisions and solving problems.This study aimed at enhancing the understanding of the phenomenon of intuition in managerial work of family entrepreneurs. The research questions were formulated as follows: What is the essence of intuition experiences of family entrepreneurs in managerial work? How do managerial intuition experiences of family entrepreneurs appear?This qualitative study involved 19 Finnish family entrepreneurs. The empirical data collection method comprised phenomenological, in-depth interviews. The data analysis method adopted in the study was a phenomenological.Based on the findings, the essence of the managerial intuition involved three aspects called Social intuition, Opportunity intuition, and Action intuition. It seemed that some individuals had more intuition experiences than others. Further, it seemed that intuition appeared in different ways to different individuals and they made use of their intuitions in different ways in business. Female entrepreneurs did not have more intuition experiences, but they had more of one type of intuition, Social intuition, than males. ...
 
Marja-Liisa Kakkonen tutki väitöskirjassaan, miten perheyrittäjät hyödyntävät intuitiota tehdessään päätöksiä johtamistyössä. Intuitio ilmenee eri yksilöillä eri tavoin, ja myös sen hyödyntämisessä on eroja. Intuitio ohjaa yleensä toimimaan oikein, mutta sen seuraaminen saattaa joskus johtaa myös epäonnistuneeseen lopputulokseen. - Intuitio koetaan pääsääntöisesti myönteisenä asiana. Sen hyödyntäminen on johtamistyöhön liittyvä taito, joka joillakin perheyrittäjillä on parempi kuin toisilla. Intuitiosta on kuitenkin vaikea puhua, ja sen käyttö ei näytä olevan yhtä hyväksyttävää johtamisessa kuin faktatietojen hyödyntäminen, Kakkonen huomauttaa.Intuitio ilmenee kolmella tavalla: sosiaalisena, liiketoimintamahdollisuuksiin ja toimintaan liittyvänä intuitiona. Naisilla ei ollut määrällisesti enempää intuitiokokemuksia kuin miehillä, mutta heillä korostui sosiaalisen intuition rooli. Miesten intuitio ilmenee tasaisemmin kaikilla kolmella tavalla. Miespuolisten perheyrittäjien intuition käyttöön liittyy myös taloudellisia riskejä, sillä se on vahvemmin yhteydessä liiketoiminnan päätöksentekotilanteisiin. Miesten sosiaalinen intuitio ilmenee puolestaan toisen ihmisen ominaisuuksien ymmärtämisenä esimerkiksi rekrytointitilanteessa.Perheyrittäjyyskontekstilla on vaikutusta intuition käyttöön. Perheyrittäjyys voi joko edistää intuition hyödyntämistä tai vähentää sen käyttöä johtamistehtävissä. ...
 
Publisher
University of Jyväskylä
ISBN
951-39-2561-7
ISSN Search the Publication Forum
1457-1986
Keywords
perheyritykset yrittäjät johtaminen toimintaympäristö muutokset intuitio yrityskulttuuri päätöksenteko yritystoiminta yrittäjyys pienet ja keskisuuret yritykset sukupuolierot
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2561-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Re-establishing traditional Czech family businesses : a multiple case study on the present challenges 

    Hanzelkova, Alena (University of Jyväskylä, 2004)
    After virtually 50 years of expropriation and state ownership, a large number of Czech traditional family businesses were returned to their original owners. Despite the volatile and risky socio-economical and political ...
  • The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry 

    Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)
    This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ...
  • Internationalization of a high-tech SME in the context of family business : company X 

    Kähönen, Petra (2022)
    Perheyrityksillä on tärkeä rooli maailmantaloudessa. Niiden vahvuuksia ovat sekä pitkän tähtäimen suunnitelmallisuus että pitkäjänteinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perheyrityksen kansainvälistymiseen ...
  • Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making 

    Reuter, Aapo (2020)
    Startup-yritykset ovat tärkeitä uusien työpaikkojen ja innovaatioiden synnyttäjiä. Monet niistä kuitenkin kaatuvat ennen merkittävän kasvun saavuttamista. Syitä epäonnistumisen on monia, mutta vahvan yritysbrändin on ...
  • Mentored to feel free : exploring family business next generation members' experiences of non-family mentoring 

    Tunkkari-Eskelinen, Minna (University of Jyväskylä, 2005)
    The purpose of this study was to create a substantive theory of non-family mentoring that can be applied to the use of family businesses. The experiences of non-family mentoring were explored by using a Grounded Theory ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre