University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Verkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in humanities
Authors
Salavuo, Miikka
Date
2005
Discipline
Musiikkikasvatus

 
Salavuo tutki väitöskirjassaan verkkoavusteisen opetuksen ja käytössä olevan teknisen infrastruktuurin soveltumista yliopiston musiikkikasvatuksen opetukseen ja opiskelukulttuuriin. Hän selvitti verkkoympäristön ja musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia hajauttaa opiskelua myös lähiopetustilanteiden ulkopuolelle. Salavuo odotti verkkoympäristössä tapahtuvan vuorovaikutusta erityisesti siitä syystä, että kurssiin liittyvä toiminta ei eroa merkittävästi opiskelijoiden musiikillisesta toiminnasta vapaa-aikana.Salavuon tutkimus vahvisti aikaisemmissa tutkimuksissa esitettyä käsitystä verkkoavusteisen opetusmuodon tarpeen osoittamisen merkityksestä. Useimmat opiskelijat kokivat verkkoympäristön lähinnä sovitustehtävien palautuspaikkana, eivätkä yhteisöllisenä toimintaympäristönä. Opiskelijoiden toiminta verkkoympäristössä oli koko kurssin ajan vähäistä.– Opiskelijat ovat tottuneet hyvin pitkälle vain suorittamaan. Jotta vuorovaikutus olisi aktiivisempaa, vaaditaan opettajalta organisoitujen verkko-oppimisen mallien toteuttamista, Salavuo kommentoi tutkimuksensa tuloksia. ...
 
The main aim of this case study was to provide one viewpoint on how network-assisted learning, and the technology in use, suit the learning culture of university music education. The subject of the study was a course on arranging popular and traditional music. The main purpose of the network-based environment was to serve as an extension of the traditional learning environment. Nineteen students were given a questionnaire at the beginning and at the end of the course, and the students and teachers were interviewed after the course. The theoretical background of the study is based on theories and conceptions behind network-assisted learning, such as models of situated-, collaborative-, and self-directed learning. According to the theoretical background, the combination network environment and music technology should increase flexibility and interaction between students, and enhance possibilities to represent musical information. Information previously visible only between a teacher and a student can become constantly present for the whole community. The interaction in the network-based environment was very low. This seems to relate to the fact that the interaction was neither pre-planned nor mandatory. Still, most of the students recommended the use of the network based environment in the future. The predominant learning culture appeared to have the most influence on the way network-assisted learning was utilized. The network-based environment did increase the flexibility of learning for many students, and provided promising ways to represent information. However, technical problems associated with file formats and copyright issues caused problems, which currently may outweigh the pedagogical advantages of network-assisted music learning. ...
 
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
951-39-2389-4
ISSN Search the Publication Forum
1459-4331
Keywords
korkeakouluopiskelu yliopistot verkko-opiskelu opiskelu musiikkikasvatus verkko-opetus tietokoneavusteinen oppiminen tietokoneavusteinen opetus musiikki oppimisympäristö Internet valmiudet osallistuminen aktiivisuus
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2389-4

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3032]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Interaction in online learning environments : how to support collaborative activities in higher education settings 

    Mäkitalo, Kati (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)
    Collaboration promoted and supported by instructional technology has the potential to lead learners to deeper understanding and knowledge building. There have been optimistic views that any web based interaction can be ...
  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania 

    Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022)
  • Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta 

    Valtanen, Katja (2010)
    Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ...
  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre