Show simple item record

dc.contributor.authorSalavuo, Miikka
dc.date.accessioned2008-01-09T12:58:09Z
dc.date.available2008-01-09T12:58:09Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn951-39-2389-4
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:977973
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13416
dc.description.abstractSalavuo tutki väitöskirjassaan verkkoavusteisen opetuksen ja käytössä olevan teknisen infrastruktuurin soveltumista yliopiston musiikkikasvatuksen opetukseen ja opiskelukulttuuriin. Hän selvitti verkkoympäristön ja musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia hajauttaa opiskelua myös lähiopetustilanteiden ulkopuolelle. Salavuo odotti verkkoympäristössä tapahtuvan vuorovaikutusta erityisesti siitä syystä, että kurssiin liittyvä toiminta ei eroa merkittävästi opiskelijoiden musiikillisesta toiminnasta vapaa-aikana.Salavuon tutkimus vahvisti aikaisemmissa tutkimuksissa esitettyä käsitystä verkkoavusteisen opetusmuodon tarpeen osoittamisen merkityksestä. Useimmat opiskelijat kokivat verkkoympäristön lähinnä sovitustehtävien palautuspaikkana, eivätkä yhteisöllisenä toimintaympäristönä. Opiskelijoiden toiminta verkkoympäristössä oli koko kurssin ajan vähäistä.– Opiskelijat ovat tottuneet hyvin pitkälle vain suorittamaan. Jotta vuorovaikutus olisi aktiivisempaa, vaaditaan opettajalta organisoitujen verkko-oppimisen mallien toteuttamista, Salavuo kommentoi tutkimuksensa tuloksia.fi
dc.description.abstractThe main aim of this case study was to provide one viewpoint on how network-assisted learning, and the technology in use, suit the learning culture of university music education. The subject of the study was a course on arranging popular and traditional music. The main purpose of the network-based environment was to serve as an extension of the traditional learning environment. Nineteen students were given a questionnaire at the beginning and at the end of the course, and the students and teachers were interviewed after the course. The theoretical background of the study is based on theories and conceptions behind network-assisted learning, such as models of situated-, collaborative-, and self-directed learning. According to the theoretical background, the combination network environment and music technology should increase flexibility and interaction between students, and enhance possibilities to represent musical information. Information previously visible only between a teacher and a student can become constantly present for the whole community. The interaction in the network-based environment was very low. This seems to relate to the fact that the interaction was neither pre-planned nor mandatory. Still, most of the students recommended the use of the network based environment in the future. The predominant learning culture appeared to have the most influence on the way network-assisted learning was utilized. The network-based environment did increase the flexibility of learning for many students, and provided promising ways to represent information. However, technical problems associated with file formats and copyright issues caused problems, which currently may outweigh the pedagogical advantages of network-assisted music learning.en
dc.format.extent317 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in humanities
dc.relation.isversionofISBN 951-39-2298-7
dc.titleVerkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2389-4
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.relation.issn1459-4331
dc.relation.numberinseries45
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoverkko-opiskelu
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysotietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.ysotietokoneavusteinen opetus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysovalmiudet
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysoaktiivisuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record