Verkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa

Abstract
Salavuo tutki väitöskirjassaan verkkoavusteisen opetuksen ja käytössä olevan teknisen infrastruktuurin soveltumista yliopiston musiikkikasvatuksen opetukseen ja opiskelukulttuuriin. Hän selvitti verkkoympäristön ja musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia hajauttaa opiskelua myös lähiopetustilanteiden ulkopuolelle. Salavuo odotti verkkoympäristössä tapahtuvan vuorovaikutusta erityisesti siitä syystä, että kurssiin liittyvä toiminta ei eroa merkittävästi opiskelijoiden musiikillisesta toiminnasta vapaa-aikana.Salavuon tutkimus vahvisti aikaisemmissa tutkimuksissa esitettyä käsitystä verkkoavusteisen opetusmuodon tarpeen osoittamisen merkityksestä. Useimmat opiskelijat kokivat verkkoympäristön lähinnä sovitustehtävien palautuspaikkana, eivätkä yhteisöllisenä toimintaympäristönä. Opiskelijoiden toiminta verkkoympäristössä oli koko kurssin ajan vähäistä.– Opiskelijat ovat tottuneet hyvin pitkälle vain suorittamaan. Jotta vuorovaikutus olisi aktiivisempaa, vaaditaan opettajalta organisoitujen verkko-oppimisen mallien toteuttamista, Salavuo kommentoi tutkimuksensa tuloksia.
Main Author
Format
Theses Doctoral thesis
Published
2005
Series
Subjects
ISBN
951-39-2389-4
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2389-4Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
1459-4331
Language
Finnish
Published in
Jyväskylä studies in humanities
License
In CopyrightOpen Access

Share