Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorToitturi, Mikko
dc.date.accessioned2018-02-12T10:59:51Z
dc.date.available2018-02-12T10:59:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57052
dc.description.abstractOpiskelu verkko-oppimisympäristöissä on lisääntynyt yhä enemmän viime vuosina. Samaan aikaan opiskelumuodon murros on esittänyt uusia haasteita oppilaitoksille: kuinka integroida tehokkaasti tätä uutta teknologiaa osaksi opettamista? Eräänä ratkaisuna ongelmaan on esitelty oppimisen analytiikka, jossa verkko-oppimisympäristöt käyttävät big dataa osana oppimisen ja opettamisen tehostamista. Tutkielmassa esitellään eri tapoja hyödyntää big dataa osana opetusta ja oppimista, arvioidaan niiden hyötyjä ja verrataan niitä perinteisen verkko-oppimisen esittämiin haasteisiin. Tuloksina ilmaantui kolme päätapaa käyttää big dataa osana verkko-oppimisympäristöjä: datan visualisaatio ja ennusteet, suositusjärjestelmät sekä oppimisympäristöjen personointi. Näiden päähyötyinä esiteltiin mm. paranneltu päätöksenteko sekä oppimisen ja opettamisen tehostaminen kerätyn datan pohjalta. Perinteisiin verkko-oppimisen haasteisiin se vastasi mm. monipuolisemmalla ympäristön käytöllä ja jatkuvalla ympäristön kehityksellä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.fi
dc.description.abstractNowadays, education is shifting more and more into different e-learning environments. This poses a new challenge to the learning institutions: how to effectively integrate these new technologies into teaching? As one solution to the problem learning analytics is presented. In learning analytics, e-learning environments utilize big data to reinforce both teaching and learning. In the thesis, different ways of utilizing big data in e-learning environments are presented and their benefits are assessed and compared to the traditional challenges of e-learning. As result, three ways to utilize big data were discovered: data visualization and prediction, recommendation systems and personalized learning environments. The main benefits of these technologies were more effective decision-making, learning and teaching based on the data collected. To the traditional challenges of e-learning learning analytics offered i.a. more versatile usage of the environment and the continuous development of the environment. The thesis was conducted as a literature review.en
dc.format.extent34
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherOppimisen analytiikka
dc.subject.otherbig data
dc.subject.otherverkko-oppimisympäristöt
dc.subject.otherverkko-oppiminen
dc.titleBig datan hyödyt moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802121470
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiede
dc.date.updated2018-02-12T10:59:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot