Musiikinopettaja ja erityisopettaja : kelpoisuuksista kentälle
Musiikinopettajan työ on hyvin vaativaa ja monipuolista. Oppilasryhmien heterogeenisuus tulee kasvamaan lisääntyvän inkluusion ideologian yleistyessä ja kouluihin halutaan yhä enemmän laaja-alaisia osaajia vastaamaan koulujen erilaisiin tarpeisiin. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä hyötyä musiikinopettajalle on erityisopettajan kelpoisuudesta musiikin opetustyön, opettajuuden kehittymisen ja ammatillisen tulevaisuuden kannalta. On sanomattakin selvää, että kaksoiskelpoisuus antaa opettajalle kaksinkertaisen mahdollisuuden onnistua opetusalalle työllistymisessä, mutta tutkimukseni pyrkiikin vastaamaan kysymykseen enemmän musiikinopettajan näkökulmasta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä musiikinopettajaa, joilla on näkemystä ja kokemusta erityispedagogiikasta tai erityisopettajuudesta. Haastattelut toteutin kevään ja kesän 2016 aikana ja käytin haastattelun pohjana teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseni teemat muodostuivat haastatteluista nousseiden aiheiden ja teoriapohjan synteesinä.
Haastateltavat kokivat, että musiikinopettajan ja erityisopettajan tutkinnot tukisivat toisiaan tutkintoparina tutkintojen erilaisten painotusten vuoksi. Kaksoiskelpoinen opettaja voisi hyödyntää musiikinopetuksessa erityispedagogista näkökulmaa, mikä painottaa oppilaiden monenlaisuutta, joka opettajan on huomioitava opetuksessaan niin suunnittelu-, toteutus- kuin arviointivaiheessa. Vaikka musiikki koettiin aivan erityisenä oppiaineena, musiikinopettajan professionaalisuus nähtiin eritasoisena kuin erityisopettajan. Musiikinopettaja-erityisopettaja yhdistelmä ajateltiin työhyvinvointia edistävänä yhdistelmänä, sillä kahden eri roolin tuoma vaihtelu voi auttaa jaksamaan ja kehittämään itseä opettajana. Erityisesti erityisopettajan kelpoisuus olisi musiikinopettajalle hyödyllinen sekä työnhaun, työssä toimimisen, työssä jaksamisen ja työkentän laajuuden kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
Sundberg, Camilla (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, ... -
Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
Nuutinen, Ella (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat ... -
Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa
Jääskeläinen, Auli (2015)Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana
Kukkonen, Pihla (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.