Kieltenopettaja kielikasvatuksen ammattilaisena – asiantuntijuus muutoksessa
Kantelinen, R., Jeskanen, S. & Koskela, T. (2016). Kieltenopettaja kielikasvatuksen ammattilaisena – asiantuntijuus muutoksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9.3.2016 (Maaliskuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/kieltenopettaja-kielikasvatuksen-ammattilaisena-asiantuntijuus-muutoksessa/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Suomalaisessa kielimaisemassa viime vuosina ja vuosikymmeninä tapahtunut ja alati jatkuva moninaistuminen on tehnyt monikieliset ja -kulttuuriset kohtaamiset osaksi arkea yhä useammalle. Kielitaidon käyttäminen, opiskelu ja oppiminen ovat tulleet kaikkien ulottuville, ei pelkästään formaalissa kouluopiskelussa vaan myös lukemattomissa pienissä ja isoissa informaaleissa koulun ulkopuolisissa tilanteissa. Myös näkemys kielitaidosta ja kieltenopiskelun tavoitteista on muuttunut. Kaikki tämä on muuttanut monin tavoin myös kieltenopettajien työtä ja työympäristöjä, ja sen myötä työssä tarvittavan asiantuntijuuden sisältöjä.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/kieltenopettaja-kielikasvatuksen-ammattilaisena-asiantuntijuus-muutoksessa/Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI)-hankkeen aineisto
Palojärvi, Anu; Kangasvieri, Tea; Lempel, Liisa; Moate, Josephine (University of Jyväskylä, 2021)The three year IKI project collected data from early childhood educators, class and subject teachers from autumn 2018 until august 2021 from various Finnish cities. The data includes thematic interviews with educators as ... -
”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
Jokela, Petra (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyväskylän yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja työelämään siirtymisestä. Lisäksi ... -
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
Törmä, Tiina (2020)Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, koulujärjestelmän toimivuudesta sekä opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat myös ... -
Kuntatason kielikoulutusta kehittämässä
Bärlund, Pia (Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry, 2020)Uusi väitös tutkii kieltenopettajan mahdollisuuksia vaikuttaa kielikoulutukseen.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.