Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, koulujärjestelmän toimivuudesta sekä opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat myös tulevaisuuden oppimis- ja osaamistarpeet, joihin opettajan käymä koulutus ei yksinään ole riittävä. On todettu, että opettajien täydennyskoulutusmahdollisuudet näyttävät Suomessa systemaattisen koulujärjestelmän rinnalla pirstaleisilta. Tässä maisterintutkielmassa on selvitetty vieraiden kielten opettajien näkökulmasta, mitä heidän asiantuntijuuteen kuuluu, millä keinoilla he kehittävät ja ylläpitävät asiantuntijuuttaan sekä mitä haasteita asiantuntijuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen kuuluu. Vieraiksi kieliksi ymmärretään tässä tutkimuksessa kaikki äidinkielen jälkeen opitut kielet, joita Mitchell et al. (2013, 1–2) määrittelevät käsitteellä second languages.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webropolin avulla. Laadullisella sisällönanalyysilla saadut tulokset osoittavat, että tutkimuksen opettajien asiantuntijuus koostui monista elementeistä, jotka olivat aineenhallinta, pedagogiikka, kulttuuri, elinikäinen oppiminen, opettajan oma asenne, vuorovaikutus, oppijalähtöisyys, työkokemus sekä digitaidot. Jokainen informantti nimesi oman asiantuntijuutensa ajantasaisena pitämiseen keskimäärin 15 tapaa, joista informanttien tuli merkitä eniten käyttämänsä tavat. Käytetyimmät tavat olivat kohdekieleen tai kieltenopetukseen liittyvien päivityksien seuraaminen sosiaalisessa mediassa, kohdekielisen musiikin kuuntelu, kohdekielisten elokuvien, dokumenttien, sarjojen ja muiden katsominen kohdekielisillä tai jonkin muun kielisillä tekstityksillä ja kohdekielisten radio tai podcast-lähetyksien kuunteleminen. Suurimpina haasteina koettiin työn kuormitus, taloudelliset syyt, ruuhkavuodet sekä työnantajan negatiivinen suhtautuminen. Informantit olivat kahta mieltä siitä, onko heille tarpeeksi mahdollisuuksia kehittää ja ylläpitää omaa asiantuntijuuttaan. Toisaalta internetin todettiin sisältävän kohdekielistä ja ajantasaista materiaalia mutta toisaalta vastauksista nousi esille, että täydennyskoulutukset ovat hintavia ja niihin osallistuminen toisi liikaa lisäkuluja. Haasteista huolimatta informantit pitivät tärkeänä kehittää ja ylläpitää asiantuntijuuttaan, koska siten opettaja voi esimerkiksi motivoida oppijoitaan paremmin. Tuloksia analysoitaessa ei havaittu taustamuuttujien, kuten opettajien vuosittaisen työkokemuksen, opetettavien kielten tai esimerkiksi kouluasteen vaikuttavan opettajien vastauksiin, mikä vastaa aikaisempien tutkimuksien tuloksia. Toisaalta informanttien vastauksissa painottui aikaisempia tutkimuksia vähemmän vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys. Näitä voitaisiin systemaattisemmin järjestettävillä täydennyskoulutuksilla tehostaa, sillä vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys on todettu olevan tärkeitä asiantuntijuuden kehittymiselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
Salokoski, Annamaria (2017)Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, ... -
„Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer
Sariola, Miira (2019)Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ... -
Opettajuuden alkutaival : vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan toimijuus ja ammatillinen kehittyminen
Ruohotie-Lyhty, Maria (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Kieliä ikä kaikki : jatkuvaa kieltenoppimista kestävään tulevaisuuteen
Kim, Tytti; Maijala, Minna; Mäntylä, Katja; Mäkinen, Susanna (Turun yliopisto, 2023)Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksella toteutettiin vuosina 2020–2022 Opetushallituksen rahoittama opetustoimen ja varhaiskasvatuksen täydennyskoulutushanke Kieliä ikä kaikki. Kieliä ikä kaikki -hankkeen ...