Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. Opettajien keskuudessa on kuitenkin epätietoisuutta ja -varmuutta siitä, miten draamaa voisi integroida omaan opetukseen. Samaan aikaan lukuharrastukseen innostaminen ja kirjallisuuden aseman vahvistaminen kaipaisivat uusia pedagogisia innovaatioita. Silti Suomessa on tehty vasta vähän tutkimusta draamasta oppimismenetelmänä. Näihin tarpeisiin työni vastaa. Työssäni tuotan tutkimusperustaista tietoa ja tukimateriaalia draamasta kiinnostuneelle äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalle. Tutkimuskirjallisuuteen perehtymisen ja sen soveltamisen avulla selvitän, millaisia mahdollisuuksia draama tarjoaa elämyspohjaiseen kirjallisuuden opetukseen. Tutkin myös, mitä ja miten draaman avulla voidaan oppia ja miten draamaa voi käytännössä hyödyntää kirjallisuuden opetuksessa.
Työni on muodoltaan monimuotogradu, joka sisältää yhteensä kuusi eri tekstilajeja edustavaa osaa. Lähtöpisteessä-osassa avaan tutkimukseni suuntaviivat. Taidetta vai taontaa -osassa kysyn, millaisia mahdollisuuksia draama voisi elämyspohjaisena oppimismenetelmänä tarjota kirjallisuuden opetukseen. Kokien ja kahdentuen -osa on katsaus draamakasvatuksen teoriaan. Äidinkielen opettajain liiton Virke-lehdessä julkaistava artikkeli Draamallisessa kirjallisuudenopetuksessa tehdään tietoa koko keholla kannustaa draaman kokeiluun. Menetelmäopas Keho edellä kirjaan toimii käytännönläheisenä opettajan tukimateriaalina. Päätepisteessä-osassa tuon tutkimukseni tulokset yhteen ja reflektoin tutkimusprosessia.
Työni osoittaa, että draaman mahdollisuudet kirjallisuudenopetuksen työtapana ovat laajat ja monipuoliset. Draama tarjoaa opetukseen elämyksellisyyttä, yhteisöllisyyttä, vuorovaikutteisuutta, kehollisuutta ja oppijalähtöisyyttä. Työskentelyssä oppija voi olla passiivisen vastaanottajan sijasta taiteen ja tiedon tuottaja ja tutkija. Taide ei olekaan draamallisessa kirjallisuudenopetuksessa vain oppimisen väline vaan myös kohde. Draaman myötä mahdollistuu elämyspohjaisen oppimisen koko prosessi, kunhan aisti- ja tunne-elämyksiä myös reflektoidaan. Draamaa hyödyntävä kirjallisuudenopetus perustuu yhteisölliseen merkityksenanto- ja tulkintaprosessiin sekä laajaan tekstikäsitykseen. Samalla draama voi tarjota väylän integroida opetukseen opetussuunnitelmien laaja-alaisia tavoitteita, kuten vuorovaikutustaitoja ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Draaman soveltamisessa ei ole silti kyse vain draamatyötapojen hallinnasta, vaan toisenlaisesta tavasta katsoa koulua ja oppimista. Oppimisen menetelmänä draama vaatii tietoja ja taitoja sekä oppiaineesta että draamakasvatuksesta, ja siksi opettajille olisikin tarjottava tukea ja mahdollisuuksia omien draamakokemusten saamiseen jo opettajankoulutuksessa.
...
Muu nimeke
Draama kirjallisuudenopetuksen työtapanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
Elämyksellistä analyysia peruskouluun! kirjallisuudenopetuksen kehittäminen oppilaiden näkökulmasta
Ollila, Anna-Riikka; Titoff, Reetta (2009) -
Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Siltanen, Johannes (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn ... -
"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Hiironen, Miia (2014)Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ... -
Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
Meuronen, Meija (2015)Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.