Show simple item record

dc.contributor.advisorKarkulehto, Sanna
dc.contributor.authorÅkerblad, Eeva
dc.date.accessioned2015-03-16T20:46:31Z
dc.date.available2015-03-16T20:46:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1468266
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45515
dc.description.abstractPro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. Opettajien keskuudessa on kuitenkin epätietoisuutta ja -varmuutta siitä, miten draamaa voisi integroida omaan opetukseen. Samaan aikaan lukuharrastukseen innostaminen ja kirjallisuuden aseman vahvistaminen kaipaisivat uusia pedagogisia innovaatioita. Silti Suomessa on tehty vasta vähän tutkimusta draamasta oppimismenetelmänä. Näihin tarpeisiin työni vastaa. Työssäni tuotan tutkimusperustaista tietoa ja tukimateriaalia draamasta kiinnostuneelle äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalle. Tutkimuskirjallisuuteen perehtymisen ja sen soveltamisen avulla selvitän, millaisia mahdollisuuksia draama tarjoaa elämyspohjaiseen kirjallisuuden opetukseen. Tutkin myös, mitä ja miten draaman avulla voidaan oppia ja miten draamaa voi käytännössä hyödyntää kirjallisuuden opetuksessa. Työni on muodoltaan monimuotogradu, joka sisältää yhteensä kuusi eri tekstilajeja edustavaa osaa. Lähtöpisteessä-osassa avaan tutkimukseni suuntaviivat. Taidetta vai taontaa -osassa kysyn, millaisia mahdollisuuksia draama voisi elämyspohjaisena oppimismenetelmänä tarjota kirjallisuuden opetukseen. Kokien ja kahdentuen -osa on katsaus draamakasvatuksen teoriaan. Äidinkielen opettajain liiton Virke-lehdessä julkaistava artikkeli Draamallisessa kirjallisuudenopetuksessa tehdään tietoa koko keholla kannustaa draaman kokeiluun. Menetelmäopas Keho edellä kirjaan toimii käytännönläheisenä opettajan tukimateriaalina. Päätepisteessä-osassa tuon tutkimukseni tulokset yhteen ja reflektoin tutkimusprosessia. Työni osoittaa, että draaman mahdollisuudet kirjallisuudenopetuksen työtapana ovat laajat ja monipuoliset. Draama tarjoaa opetukseen elämyksellisyyttä, yhteisöllisyyttä, vuorovaikutteisuutta, kehollisuutta ja oppijalähtöisyyttä. Työskentelyssä oppija voi olla passiivisen vastaanottajan sijasta taiteen ja tiedon tuottaja ja tutkija. Taide ei olekaan draamallisessa kirjallisuudenopetuksessa vain oppimisen väline vaan myös kohde. Draaman myötä mahdollistuu elämyspohjaisen oppimisen koko prosessi, kunhan aisti- ja tunne-elämyksiä myös reflektoidaan. Draamaa hyödyntävä kirjallisuudenopetus perustuu yhteisölliseen merkityksenanto- ja tulkintaprosessiin sekä laajaan tekstikäsitykseen. Samalla draama voi tarjota väylän integroida opetukseen opetussuunnitelmien laaja-alaisia tavoitteita, kuten vuorovaikutustaitoja ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Draaman soveltamisessa ei ole silti kyse vain draamatyötapojen hallinnasta, vaan toisenlaisesta tavasta katsoa koulua ja oppimista. Oppimisen menetelmänä draama vaatii tietoja ja taitoja sekä oppiaineesta että draamakasvatuksesta, ja siksi opettajille olisikin tarjottava tukea ja mahdollisuuksia omien draamakokemusten saamiseen jo opettajankoulutuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (88 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkirjallisuudenopetus
dc.subject.otheropetusmenetelmät
dc.subject.otheroppimismenetelmät
dc.subject.otherdraama
dc.subject.otherdraamakasvatus
dc.subject.otherelämyksellinen oppiminen
dc.subject.otherelämyspohjainen oppiminen
dc.subject.otherkokemuksellinen oppiminen
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.subject.othertaidelähtöiset menetelmät
dc.titleSavuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
dc.title.alternativeDraama kirjallisuudenopetuksen työtapana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503161481
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.date.updated2015-03-16T20:46:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoelämyksellisyys
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysotaidelähtöiset menetelmät


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record