Alakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa
Isotalus, P., Ala-Kortesmaa, S., Gerlander, M., Hyvärinen, M-L., Koponen, J. & Välikoski, T-R. (2013). Alakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2013, 2013 , 7-28. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Julkaistu sarjassa
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2013Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Vuorovaikutusosaamisen merkitys on kasvanut työelämässä lähes kaikilla
aloilla. Työelämän vuorovaikutustilanteet tuovat uusia haasteita myös vuorovaikutuskoulutukselle.
Puheviestinnän opettamisen kentällä on käyty keskustelua,
miten asiantuntijoita tulisi opettaa, jotta heidän ammatillinen vuorovaikutusosaamisensa
kehittyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Alakohtainen viestintäpedagogiikka
asettuu tähän keskusteluun tarjoamalla teoreettisen viitekehyksen
ammatillisen ja alakohtaisen puheviestinnän opettamisen tarkasteluun. Aiemmissa
tutkimuksissa alakohtaista vuorovaikutusosaamista on kuitenkin yleensä
tarkasteltu vain yhden ammatin näkökulmasta. Tässä artikkelissa sovelletaan
alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettista viitekehystä kolmeen perinteiseen
professioon, lääkärin, farmaseutin ja juristin ammattiin. Kutakin alaa tarkastellaan
ensin erikseen alakohtaisen viestintäpedagogiikan keskeisten periaatteiden
mukaisesti, minkä perusteella tehdään tapausten välinen analyysi.
Tavoitteemme on vertailla, kuinka alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettinen
viitekehys soveltuu kolmen eri profession vuorovaikutuskoulutukseen. Vertailun
perusteella nostamme esiin alakohtaista vuorovaikutuskoulutusta tukevia,
mutta myös sitä kritisoivia argumentteja. Esitämme myös teoreettisia ja käytännöllisiä
pohdintoja alakohtaisen viestintäpedagogiikan kehittämiseksi. Teoreettiset
pohdinnat liittyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan viitekehyksen
laajentamiseen. Käytännölliset pohdinnat kytkeytyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan
soveltamiseen käytännön opetustyön tasolla. Alojen vuorovaikutuskoulutuksen
vertailu kertoo myös puheviestinnän koulutuksen nykyisistä haasteista.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613
Alkuperäislähde
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Prologi [159]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Komulainen, Kristiina (2024)Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. ... -
Parisuhteen vuorovaikutuksen kehittäminen : vuorovaikutuskoulutuksen lähtökohdat, suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Ahonen, Karoliina (2019)Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista ... -
Lääketieteen opintoihin valikoituminen ja lääkärin ammatin periytyminen
Kalalahti, Mira; Nori, Hanna (Tampere University Press, 2023)Korkeakoulutuksen saavutettavuus ja arvostettujen koulutus- ja ammattialojen sosiaaliset sulkeumat ovat keskeisiä luokka-aseman uusintamiseen liittyviä tekijöitä. Tarkastelemme tässä luvussa koulutuksen periytymistä ja ... -
Ohjaustaitojen kouluttaminen yleislääketieteen kouluttajalääkäreiden ohjauskoulutuksessa
Laulumaa, Anna-Mari (2020)Tämä työ on monimuotoinen työnäyte yleislääketieteen kouluttajalääkäreille toteutetusta ohjauskoulutuksesta. Työ koostuu 12 koulutuspäivästä, teatteriesityksestä, artikkelista ja kirjallisesta työstä. Koulutuspäivät ... -
Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus tutkimuskohteena
Sarvilinna, Susanne (2012)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena oli analysoida ja kuvata, mihin lääkärin ja potilaan vuorovaikutuksen tutkimuksessa on viiden viime vuoden aikana keskitytty, mitä on tutkittu ja miten. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.