Ohjaustaitojen kouluttaminen yleislääketieteen kouluttajalääkäreiden ohjauskoulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä työ on monimuotoinen työnäyte yleislääketieteen kouluttajalääkäreille toteutetusta ohjauskoulutuksesta.
Työ koostuu 12 koulutuspäivästä, teatteriesityksestä, artikkelista ja kirjallisesta työstä. Koulutuspäivät videoitiin
ja lisäksi tehtiin viisi avointa teemahaastattelua. Näiden pohjalta rakennettiin teatteriesitys ”Lääkärin takki”.
Esitys kuvataan kirjallisesti. Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä. Kirjallisessa osuudessa
kuvataan koulutusprosessi, koulutuksessa käytettyä draamamenetelmää ja sen myötä rakentunutta
ymmärrystä yleislääketieteen kouluttajalääkäreiden tarvitsemasta vuorovaikutusosaamisesta.
Työnäytteen kirjallisessa osuudessa kuvataan yleislääketieteen erikoislääkäreiden ohjauksen haasteita
ja terveyskeskusten todellisuutta koulutettavien kokemuksiin perustuen. Koulutuksessa havaittiin ohjauksen
tarpeen olevan olemassa, mutta sille varatun ajan ja resurssien olevan puutteellisia. Ohjauksen merkitys nuoren
lääkärin työssä jaksamiseen ja siinä kehittymiseen näyttäytyi merkittävänä. Vuorovaikutuksen ja erityisesti
kuuntelemisen merkitys koettiin suurena yleislääketieteessä. Ohjauksessa kokeneen lääkärin havaittiin auttavan
nuorta lääkäriä kliinisen tiedon soveltamisessa. Ohjaajalta kysyttiin suoraan neuvoa tai hänen kanssaan haluttiin
pohtia monimutkaista tilannetta. Työnäytteen kautta hahmottui sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimintakokonaisuuden
monimutkaisuus ja potilaiden elämäntilanteiden laaja kirjo.
Yleislääketieteen erikoislääkäreiden osaamisalueita kuvaava Wonca-puu koettiin haastavana ja vaikeana
ymmärtää. Työssä kuvataan prosessia, jolla Wonca-puun osaamisalueita tutkittiin ja sovellettiin käytäntöön.
Lääkärin vuorovaikutustaitojen kehittyminen on pitkä prosessi ja ohjaavien lääkäreiden esimerkin ja ohjauksen
merkitys suuri. Lääkäri tarvitsee monipuolista viestintäosaamista; potilastietojärjestelmät, kirjaaminen ja erilaisten
todistusten ja lähetteiden kirjoittaminen ovat iso osa lääkärin arkea. Vastaanottotilanteessa erilaiset viestinnän ja
vuorovaikutuksen tavat ovat yhtä aikaa läsnä. Potilaan kuunteleminen, dokumenttien tarkastelu ja päätöksentekoprosessi
saattavat tapahtua yhtä aikaa ja lyhyessä ajassa. Yleislääketieteen erikoislääkärillä on työssään
hyvin erilaisia konteksteja, joissa tarvitaan monipuolisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Voidaan sanoa,
että vuorovaiktutus on yleislääketieteen erikoislääkärin työssä merkittävä työväline.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulutuspaikkana toimivan organisaation antama tuki erikoislääkärikoulutuksen toteutumiseen
Malin, Aino-Maria (2019)Kanditutkielmani on osa valtakunnallista ESR-rahoitteista ja Sosiaali- ja terveysministeriön tukemaa TYÖKE – Verkostoilla tehoa soteen, työkyvyn tukeen ja työikäisten terveyteen -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on eri ... -
Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen
Pöllänen, Helena (2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä ... -
Urheiluvalmentajan vuorovaikutusosaaminen
Turunen, Tuuli (2016)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla urheiluvalmentajien vuorovaikutusosaamista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja jäsennellä, minkälaista tutkimusta urheiluvalmentajien ... -
Yhteinen vuorovaikutusosaaminen tiimissä
Horila, Tessa; Valo, Maarit (Prologos ry, 2016)Tässä teoreettisessa artikkelissa esitellään uusi yhteisen vuorovaikutusosaamisen käsite. Se soveltuu erityisesti työelämän tiimien vuorovaikutusosaamisen tarkasteluun. Vuorovaikutusosaamista on määritelty ja tutkittu ... -
Rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta ja työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastatteluissa
Alainen, Suvi (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja jäsentää rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta sekä työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastattelutilanteissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.