Show simple item record

dc.contributor.authorIsotalus, Pekka
dc.contributor.authorAla-Kortesmaa, Sanna
dc.contributor.authorGerlander, Maija
dc.contributor.authorHyvärinen, Marja-Leena
dc.contributor.authorKoponen, Jonna
dc.contributor.authorVälikoski, Tuula-Riitta
dc.date.accessioned2014-02-18T06:46:42Z
dc.date.available2014-02-18T06:46:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationIsotalus, P., Ala-Kortesmaa, S., Gerlander, M., Hyvärinen, M-L., Koponen, J. & Välikoski, T-R. (2013). Alakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2013</em>, 2013 , 7-28. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42970
dc.description.abstractVuorovaikutusosaamisen merkitys on kasvanut työelämässä lähes kaikilla aloilla. Työelämän vuorovaikutustilanteet tuovat uusia haasteita myös vuorovaikutuskoulutukselle. Puheviestinnän opettamisen kentällä on käyty keskustelua, miten asiantuntijoita tulisi opettaa, jotta heidän ammatillinen vuorovaikutusosaamisensa kehittyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Alakohtainen viestintäpedagogiikka asettuu tähän keskusteluun tarjoamalla teoreettisen viitekehyksen ammatillisen ja alakohtaisen puheviestinnän opettamisen tarkasteluun. Aiemmissa tutkimuksissa alakohtaista vuorovaikutusosaamista on kuitenkin yleensä tarkasteltu vain yhden ammatin näkökulmasta. Tässä artikkelissa sovelletaan alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettista viitekehystä kolmeen perinteiseen professioon, lääkärin, farmaseutin ja juristin ammattiin. Kutakin alaa tarkastellaan ensin erikseen alakohtaisen viestintäpedagogiikan keskeisten periaatteiden mukaisesti, minkä perusteella tehdään tapausten välinen analyysi. Tavoitteemme on vertailla, kuinka alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettinen viitekehys soveltuu kolmen eri profession vuorovaikutuskoulutukseen. Vertailun perusteella nostamme esiin alakohtaista vuorovaikutuskoulutusta tukevia, mutta myös sitä kritisoivia argumentteja. Esitämme myös teoreettisia ja käytännöllisiä pohdintoja alakohtaisen viestintäpedagogiikan kehittämiseksi. Teoreettiset pohdinnat liittyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan viitekehyksen laajentamiseen. Käytännölliset pohdinnat kytkeytyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan soveltamiseen käytännön opetustyön tasolla. Alojen vuorovaikutuskoulutuksen vertailu kertoo myös puheviestinnän koulutuksen nykyisistä haasteista.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherviestintä
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.otherfarmaseutit
dc.subject.otherjuristit
dc.subject.otherlääkärit
dc.subject.otherkoulutus
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.titleAlakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402181243
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.volume2013
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright