dc.contributor.author | Isotalus, Pekka | |
dc.contributor.author | Ala-Kortesmaa, Sanna | |
dc.contributor.author | Gerlander, Maija | |
dc.contributor.author | Hyvärinen, Marja-Leena | |
dc.contributor.author | Koponen, Jonna | |
dc.contributor.author | Välikoski, Tuula-Riitta | |
dc.date.accessioned | 2014-02-18T06:46:42Z | |
dc.date.available | 2014-02-18T06:46:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Isotalus, P., Ala-Kortesmaa, S., Gerlander, M., Hyvärinen, M-L., Koponen, J. & Välikoski, T-R. (2013). Alakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2013</em>, 2013 , 7-28. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42970 | |
dc.description.abstract | Vuorovaikutusosaamisen merkitys on kasvanut työelämässä lähes kaikilla
aloilla. Työelämän vuorovaikutustilanteet tuovat uusia haasteita myös vuorovaikutuskoulutukselle.
Puheviestinnän opettamisen kentällä on käyty keskustelua,
miten asiantuntijoita tulisi opettaa, jotta heidän ammatillinen vuorovaikutusosaamisensa
kehittyisi parhaalla mahdollisella tavalla. Alakohtainen viestintäpedagogiikka
asettuu tähän keskusteluun tarjoamalla teoreettisen viitekehyksen
ammatillisen ja alakohtaisen puheviestinnän opettamisen tarkasteluun. Aiemmissa
tutkimuksissa alakohtaista vuorovaikutusosaamista on kuitenkin yleensä
tarkasteltu vain yhden ammatin näkökulmasta. Tässä artikkelissa sovelletaan
alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettista viitekehystä kolmeen perinteiseen
professioon, lääkärin, farmaseutin ja juristin ammattiin. Kutakin alaa tarkastellaan
ensin erikseen alakohtaisen viestintäpedagogiikan keskeisten periaatteiden
mukaisesti, minkä perusteella tehdään tapausten välinen analyysi.
Tavoitteemme on vertailla, kuinka alakohtaisen viestintäpedagogiikan teoreettinen
viitekehys soveltuu kolmen eri profession vuorovaikutuskoulutukseen. Vertailun
perusteella nostamme esiin alakohtaista vuorovaikutuskoulutusta tukevia,
mutta myös sitä kritisoivia argumentteja. Esitämme myös teoreettisia ja käytännöllisiä
pohdintoja alakohtaisen viestintäpedagogiikan kehittämiseksi. Teoreettiset
pohdinnat liittyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan viitekehyksen
laajentamiseen. Käytännölliset pohdinnat kytkeytyvät alakohtaisen viestintäpedagogiikan
soveltamiseen käytännön opetustyön tasolla. Alojen vuorovaikutuskoulutuksen
vertailu kertoo myös puheviestinnän koulutuksen nykyisistä haasteista. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Prologos ry | |
dc.relation.ispartofseries | Prologi : puheviestinnän vuosikirja | |
dc.relation.uri | http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | viestintä | |
dc.subject.other | pedagogiikka | |
dc.subject.other | farmaseutit | |
dc.subject.other | juristit | |
dc.subject.other | lääkärit | |
dc.subject.other | koulutus | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.title | Alakohtainen vuorovaikutuskoulutus lääkärin, farmaseutin ja juristin professioissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402181243 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 1795-7613 | |
dc.relation.volume | 2013 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat ja Prologos ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |