Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorhonen, Anu
dc.date.accessioned2011-06-20T09:25:40Z
dc.date.available2011-06-20T09:25:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1163023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27204
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on kuvata erään kiusaamisen vastaiseen Kouluhyvinvointihankkeeseen osallistuneen alakoulun kahden luokan arkea ja opettajan toimintaa kohdatuissa tilanteissa. Sitä kautta tähtäimessä on avata ymmärrystä siihen, mitä kouluhyvinvointi merkitsee kouluyhteisön jäsenten kannalta ja miten se rakentuu luokan oppilaiden, opettajan ja kouluyhteisön vuorovaikutuksessa. Aineiston keruun metodina käytin etnografista havainnointia ja teemahaastattelua. Seurasin kahden luokan arkea, oppilaiden ja opettajan toimintaa parin viikon ajan ja haastattelin kyseiset opettajat pyrkien saamaan lisäymmärrystä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn ja kouluhyvinvoinnin kannalta keskeisistä teemoista ja kysymyksistä. Näin tarkoitus on kuvata, kuinka opettajan toiminta voi olla vaikuttamassa yhteisön (luokka, ryhmä) myönteiseen kehitykseen ja oppilaiden kiinnittymiseen yhteisöön. Yhteisön merkitys yksilön kasvulle ilmeni keskeisesti. Tärkeimpiä esiinnousseita teemoja olivat muun muassa oppilaan yksilöllisyyden huomiointi ja kunnioitus, opettaja-oppilassuhde, oppilaiden vertaissuhteet luokassa, opettajan auktoriteetti, haasteellisten tilanteiden ratkaiseminen, sääntöjen ja rutiinien merkitys, vuorovaikutteinen kommunikaatiokulttuuri sekä oppilaita aktivoiva ja innostava opetus. Haastattelut ja havainnointi osoittavat opettajan monitahoisen vastuun kouluhyvinvoinnin rakentamisessa eri näkökulmista. Tämä ilmenee ennen muuta opettajan asenteista lähtevänä eettisenä vastuuna oppilaiden oppimisen ja heidän kasvunsa edistämisessä eri alueilla sillä pedagogisella auktoriteetilla, joka rakentuu vuorovaikutuksessa opettajan, oppilaiden ja työyhteisön välillä yhteisön vaikutuksen korostuessa.
dc.format.extent114 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkoulukiusaaminen
dc.subject.otherkoulukiusaamisen ehkäiseminen
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.otherkouluyhteisö
dc.title"Se lähtee ihan siitä, jos siellä yhteisössä on toimivat suhteet ja selvät pelisäännöt" : etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla
dc.title.alternativeEtnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011062011032
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot