dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Rantakangas, Hilma | |
dc.date.accessioned | 2024-12-20T06:57:27Z | |
dc.date.available | 2024-12-20T06:57:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen
vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten
tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen
tavoitteista ja tarkoituksesta sekä tieteellisten tekstien kirjoitustyylistä. Tärkeitä aiheita olivat
myös kirjoitusprosessin ohjaaminen, arviointi, yleisimmät haasteet sekä oppimistulokset.
Kirjallisuuden mukaan ohjaaminen, arviointi ja palaute ovat keskeisiä tekijöitä
kirjoitusprosessissa. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta erittäin tärkeää on selkeiden
arviointikriteerien asettaminen sekä oppimista ohjaavan arvioinnin ja palautteen antaminen.
Kirjallisuudesta haettiin lisäksi tietoa kirjoittamisen suurimmista haasteita, jolloin esiin
nousivat kemian kielelliset erot verrattuna arkikieleen. Haasteet tieteellisen kielen
ymmärtämisessä tuovat vaikeuksia myös tieteellisten selitysten rakentamiseen ja
sanoittamiseen.
Tutkimuksen kokeellinen osa koostui kyselytutkimuksesta, havainnointitutkimuksesta sekä
tulosten sisällönanalyysistä. Kyselytutkimukseen osallistui 38 lukiolaista, joista muodostui
koe- ja kontrolliryhmä. Molemmat ryhmät suorittivat tutkimukseen liittyvä kokeellisen työn,
jonka jälkeen koeryhmä kirjoitti työhön liittyvän työselostuksen. Opiskelijoiden asenteita ja
oppimista kartoitettiin kyselytutkimuksien avulla ennen kokeellista työskentelyä ja sen jälkeen.
Tutkija havainnoi oppitunteja ja opiskelijoiden osallistumista ulkopuolisen tarkkailijana.
Kyselytutkimusten vastauksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla.
Kokeellisen tutkimuksen mukaan työselostusten kirjoittaminen vaikuttanut merkittävästi
opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Kokeellisesta tutkimuksesta nousi esille kirjallisen
osuuden kanssa yhteneväisiä kirjoittamisen haasteita. Omaa pohdintaa vaativia osioita, kuten
johtopäätösten kirjoittamista pidetään yleisesti haastavimpina, mutta myös opettavaisimpina
osioina työselostusten kirjoittamisessa. | fi |
dc.format.extent | 81 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Työselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412207955 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | tieteellinen kirjoittaminen | |