Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorRantakangas, Hilma
dc.date.accessioned2024-12-20T06:57:27Z
dc.date.available2024-12-20T06:57:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99151
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa käsiteltiin tieteellisten tekstien, kuten työselostusten kirjoittamisen vaikutuksia osana kemian opiskelua lukiossa. Kirjallisuuden avulla taustoitettiin tieteellisten tekstien kirjoittamista. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi tieteellisen kirjoittamisen tavoitteista ja tarkoituksesta sekä tieteellisten tekstien kirjoitustyylistä. Tärkeitä aiheita olivat myös kirjoitusprosessin ohjaaminen, arviointi, yleisimmät haasteet sekä oppimistulokset. Kirjallisuuden mukaan ohjaaminen, arviointi ja palaute ovat keskeisiä tekijöitä kirjoitusprosessissa. Kirjoitustaitojen kehittymisen kannalta erittäin tärkeää on selkeiden arviointikriteerien asettaminen sekä oppimista ohjaavan arvioinnin ja palautteen antaminen. Kirjallisuudesta haettiin lisäksi tietoa kirjoittamisen suurimmista haasteita, jolloin esiin nousivat kemian kielelliset erot verrattuna arkikieleen. Haasteet tieteellisen kielen ymmärtämisessä tuovat vaikeuksia myös tieteellisten selitysten rakentamiseen ja sanoittamiseen. Tutkimuksen kokeellinen osa koostui kyselytutkimuksesta, havainnointitutkimuksesta sekä tulosten sisällönanalyysistä. Kyselytutkimukseen osallistui 38 lukiolaista, joista muodostui koe- ja kontrolliryhmä. Molemmat ryhmät suorittivat tutkimukseen liittyvä kokeellisen työn, jonka jälkeen koeryhmä kirjoitti työhön liittyvän työselostuksen. Opiskelijoiden asenteita ja oppimista kartoitettiin kyselytutkimuksien avulla ennen kokeellista työskentelyä ja sen jälkeen. Tutkija havainnoi oppitunteja ja opiskelijoiden osallistumista ulkopuolisen tarkkailijana. Kyselytutkimusten vastauksia arvioitiin sisällönanalyysin avulla. Kokeellisen tutkimuksen mukaan työselostusten kirjoittaminen vaikuttanut merkittävästi opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Kokeellisesta tutkimuksesta nousi esille kirjallisen osuuden kanssa yhteneväisiä kirjoittamisen haasteita. Omaa pohdintaa vaativia osioita, kuten johtopäätösten kirjoittamista pidetään yleisesti haastavimpina, mutta myös opettavaisimpina osioina työselostusten kirjoittamisessa.fi
dc.format.extent81
dc.language.isofi
dc.titleTyöselostusten kirjoittaminen osana kemian opintoja lukiossa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412207955
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotieteellinen kirjoittaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot