Embodied Language Learning through the Arts : Insights, results, and policy recommendations
Anttila, E., Hannuksela, R., Jusslin, S., Korpinen, K., Lehtinen-Schnabel, J., Lilja, N., Nielsen, C. S., & Siljamäki, M. (2024). Embodied Language Learning through the Arts : Insights, results, and policy recommendations. University of the Arts Helsinki, Theatre Academy. https://sites.uniarts.fi/fi/web/ellaresearchproject/publications
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
The ELLA research project has worked to broaden conceptions of language and learning. The multidisciplinary team has explored how embodied language learning through the arts contributes to renewed pedagogical practices in various educational settings. In closing the project, the research team seeks to ignite critical discussion about how educational practices and structures can be more responsive to societal changes and new, research-based knowledge. The premise for ELLA’s research has been the conception of language as active doing, as languaging. Such a holistic view on language has gained ground in applied linguistics in recent years. Similarly, ELLA researchers adhere to a broad conception of learning that engages learners as a whole and connects them with their social and material environment. The notion of embodied language learning emphasizes multimodal and multisensory ways of meaning making. The ELLA team contributes new knowledge of how art intertwines with language and how artistic activities may become integral elements in embodied language learning. ELLA’s research illuminates this topic from various viewpoints and in different educational contexts. Multiprofessional collaboration and transdisciplinary research practices have been invaluable in these endeavors.
...
ELLA-tutkimusprojektin tavoitteena on ollut uudistaa käsityksiä kielestä ja oppimisesta. Monitieteinen tutkimusryhmä on kehittänyt ja analysoinut pedagogisia käytäntöjä, joissa kehollisuus ja taide kietoutuvat kielenoppimiseen. Ryhmä haluaa herättää kriittistä keskustelua siitä, miten koulutuksen rakenteet ja opetuksen käytännöt voisivat entistä joustavammin vastata yhteiskunnallisiin muutoksiin ja reagoida uusimpaan tutkimustietoon. ELLAn lähtökohtana on käsitys kielestä aktiivisena toimintana, kieleilynä. Tällainen kokonaisvaltainen käsitys kielestä on viime vuosina saanut jalansijaa soveltavassa kielitieteessä. ELLA-tutkimusprojekti perustuu myös laajaan käsitykseen oppimisesta toimintana, joka aktivoi koko oppijan ja kiinnittää hänet sosiaaliseen ja materiaaliseen ympäristöönsä. Kehollinen kielen oppiminen korostaa multimodaalisia ja moniaistisia tapoja luoda merkityksiä. ELLAn tutkimusryhmä on tuottanut uutta tietoa siitä, miten taiteellinen toiminta voi tulla kiinteäksi osaksi kehollista kielen oppimista erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen konteksteissa. Monialainen yhteistyö ja ylirajaiset tutkimusmenetelmät ovat olleet keskeisessä asemassa kaikissa projektin vaiheissa.
...
Julkaisija
University of the Arts Helsinki, Theatre AcademyISBN
978-952-353-082-9Asiasanat
Alkuperäislähde
https://sites.uniarts.fi/fi/web/ellaresearchproject/publicationsJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244659259
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisätietoja rahoituksesta
ELLA-tutkimusprojekti (2021–2024) on Taideyliopiston koordinoima hanke, jonka päärahoittaja on Koneen Säätiö (Grant no. 202007315, 01/2021-12/12/2024).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
The Early Bird Gets The Word Games and Play : Creating a Context For Authentic Language Learning
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Kura Publishing House, 2022)Early foreign language teaching has recently been made compulsory in Finland, making this an area open to development and innovation where policy - makers and teachers play a significant role in creating new kinds of ... -
Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
Meuronen, Meija (2015)Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.