Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen
Abstract
Nuoruuden akateemiset perustaidot, kuten lukutaito ja matemaattiset taidot, ovat tärkeässä asemassa elämässämme. Käytämme niitä päivittäin, ja aikuisina monet meistä lukevat tekstejä ja tekevät matemaattisia laskutoimituksia automaattisesti, ilman suurempia ponnistuksia. Lastenon kuitenkin tehtävä kovasti töitä, jos he haluavat oppia lukemaan ja laskemaan sujuvasti. Nämä ponnistelut tuottavat usein tulosta, ja monien lasten taidot kehittyvät nopeasti. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole kaikkien kohdalla, ja jotkut oppijat eivät saavuta ikätasoista luku- ja matemaattista taitotasoa, vaikka he saavat riittävästi opetusta. Heikot lukemisen ja matematiikan taidot ovat tunnetusti riskitekijöitä, jotka johtavat myöhemmin alhaisempaan oppimismotivaatioon, suurempaan koulu-uupumukseen ja koulunkäynnin keskeyttämiseen oppivelvollisuuden päättymisen jälkeen (Parviainen ym., 2020; Parhiala ym., 2018; Korhonen ym., 2014). Heikommat taidot lukemisessa ja matematiikassa ennustavat myös aikuisuudessa esiintyviä vaikeuksia, kuten työttömyyttä sekä psyykkisiä ja fyysisiä terveysongelmia (Aro ym., 2019; Eloranta ym., 2021). Lyhyesti sanottuna lukemisen ja matematiikan taidot ovat taitoja, jotka ovat tärkeitä yksilöllisen ja yhteisöllisen hyvinvointimme kannalta. Näin ollen on erittäin tärkeää ymmärtää, miten nämä taidot kehittyvät.
Main Author
Format
Articles
Journal article
Published
2024
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2024/11/27/perheen-rooli-lukemisen-ja-matematiikan-taitojen-kehityksessa-lapsesta-nuoruuteen/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412197870Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2342-9046
Language
Finnish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
- Khanolainen, D. (2024). Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsesta nuoruuteen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(3), 4-13. https://bulletin.nmi.fi/2024/11/27/perheen-rooli-lukemisen-ja-matematiikan-taitojen-kehityksessa-lapsesta-nuoruuteen/
The record contains restricted files. Request a copy from the author.
Copyright© Kirjoittaja & Niilo Mäki Instituutti