E-Commerce Platforms as a Form of Foreign Market Entry for Finnish SMEs: A Dynamic Capability Perspective
Authors
Date
2024Discipline
Master's Degree Programme in International Business and EntrepreneurshipMaster's Degree Programme in International Business and EntrepreneurshipCopyright
© The Author(s)
Cross-border e-commerce is an increasingly popular way of internationalization and global growth for companies worldwide. The recent advent of e-commerce platforms introduces new ways of conducting cross-border e-commerce, lowering entry barriers specifically for small-to-medium enterprises (SMEs). This thesis explores the internationalization of Finnish SMEs through e-commerce platforms, particularly Amazon. Drawing on the dynamic capabilities’ framework, this study investigates the capabilities required for successful foreign market entry and long-term competitiveness on Amazon’s highly competed international platform ecosystem. Using qualitative data from two distinct interview groups – Finnish SME managers and Amazon experts – this research uncovers key capabilities, including sensing market opportunities, seizing resources, managing operational challenges and strategic brand positioning. The findings also highlight the transformative potential of e-commerce platforms for SME internationalization, while also uncovering challenges such as platform dependency, operational inefficiencies and increasing competition. This study contributes to the academic discourse by exploring the constantly evolving key capabilities for international firm growth in digital ecosystems and offers practical insights for SMEs navigating cross-border e-commerce. This research emphasizes the strategic importance of adaptability, data, and innovation for SMEs to thrive in the increasingly competitive landscape of global e-commerce.
...
Kansainvälinen verkkokauppa on yrityksille yhä suositumpi tapa kansainvälistyä ja saavuttaa globaalia kasvua. Verkkokauppa-alustojen viimeaikainen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia harjoittaa kansainvälistä verkkokauppaa, madaltaen markkinoille pääsyn esteitä etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymistä Amazonin verkkokauppa-alustan kautta. Hyödyntäen dynaamisten kyvykkyyksien viitekehystä tutkimus pyrkii selvittämään, mitä kyvykkyyksiä tarvitaan onnistuneeseen markkinoille pääsyyn ja pitkäaikaiseen kansainväliseen kilpailukykyyn Amazonin kilpaillussa globaalissa alustaekosysteemissä. Laadullinen tutkimus perustuu kahteen erilliseen haastatteluryhmään – suomalaisiin pk-yritysten johtajiin sekä Amazon-asiantuntijoihin ja konsultteihin – ja tuo esiin yrityksille keskeisiä kyvykkyyksiä, kuten markkinamahdollisuuksien tunnistamisen, resurssihyötyjen maksimoimisen, operatiivisten haasteiden hallinnan ja strategisen brändinrakennuksen. Tulokset korostavat verkkokauppa-alustojen merkittävää muutosvoimaa pk-yritysten kansainvälistymisessä, mutta tuovat esiin myös haasteita, kuten alustariippuvuutta, operatiivisia haasteita ja kasvavaa kilpailua. Tämä tutkimus edistää akateemista keskustelua tarkastelemalla jatkuvasti kehittyviä keskeisiä kyvykkyyksiä yritysten kansainväliselle kasvulle digitaalisissa ekosysteemeissä ja tarjoaa käytännön näkemyksiä pk-yrityksille kansainvälisen verkkokaupan navigointiin. Tutkimus painottaa sopeutumiskyvyn, datan hyödyntämisen ja innovoinnin strategista merkitystä pk-yritysten menestykselle yhä kilpaillummassa globaalin verkkokaupan ympäristössä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Inbound marketing : practical aspects of promoting goods and services in e-commerce
Baranchenko, Yevhen; Aksom, Herman; Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Datskova, Daryna (Sumy State University, 2019)This paper summarizes the features of the functioning of e-commerce in Ukraine. It has been proven that the activity of e-shops as important subjects of the e-commerce market is under-regulated. This leads to consumer ... -
E-commerce analytics as B2B sales and marketing performance enabler : a case study in spare parts business
Ylinen, Sari (2019)Verkkokaupankäynnistä kerättävä analytiikka on kasvava ala, ja sen suosio yritystenvälisessä liiketoiminnassa on nousussa. Verkkokauppaliiketoiminta on saanut huomioita akateemiselta yhteisöltä, mutta se miten verkkokaupoista ... -
A multi-case study of the analytical capabilities of Finnish e-commerce businesses : a resource-based view
Kallio, Antti (2021)Datan määrän eksponentiaalisen kasvun myötä data-analytiikasta on tullut yhä keskeisempi tekijä organisaation päätöksenteossa. Data-analyysien pohjalta yrityksillä on käytössään enemmän tietoa kuin koskaan ennen ja päätökset ... -
Leveraging Digital Platforms Through Business Model Innovation in SMEs : A Capability Perspective
Korneeva, Ekaterina; Hönigsberg, Sarah; Dinter, Barbara (Association for Information Systems, 2023)Digital transformation affects all industries and becomes crucial to firms' success. Yet, especially small and medium-sized enterprises (SMEs) lack the competency and capacity to digitalize their processes. Importantly, ... -
Ecommerce drivers and marketing partnerships in successful export marketing of Finnish born globals
Penttinen, Jukka (2015)This study examines the utilization of ecommerce and marketing partnerships as part of born global internationalization strategies. The study will combine the existing literature of born global internationalization, export ...