A multi-case study of the analytical capabilities of Finnish e-commerce businesses : a resource-based view
Abstract
Datan määrän eksponentiaalisen kasvun myötä data-analytiikasta on tullut yhä keskeisempi tekijä organisaation päätöksenteossa. Data-analyysien pohjalta yrityksillä on käytössään enemmän tietoa kuin koskaan ennen ja päätökset pohjautuvat yhä enemmän analytiikan tarjoamaan informaatioon. Data- analyysien käytön mahdolliset liiketoiminnalliset hyödyt ovat selvät, mutta data- analytiikka vaatii kuitenkin yritykseltä tiettyjä kyvykkyyksiä, jotka voidaan jaotella aineellisiin, inhimillisiin sekä aineettomiin tekijöihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa laaja ja selkeä kuvaus analytiikan hyödyntämiseen tarvittavista kyvykkyyksistä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella onnistuttiin tunnistamaan kaikki keskeiset tekijät, jotka liittyvät yrityksen analytiikan hyödyntämiseen. Kirjallisuuskatsauksessa todettiin yhteenvetona, että yritys tarvitsee kyvykkyyksiä jokaisella osa-alueella voidakseen hyödyntää analytiikkaa omassa toiminnassaan. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tehtiin kymmenen puolistrukturoitua haastattelua alan ammattilaisten kanssa kuvaamaan suomalaisten verkkokauppayritysten nykytilaa. Empiirisessä osassa tutkielmaa pyrittiin kirjallisuuskatsauksen avulla selvittämään, mitkä näistä tunnistetuista kyvykkyyksistä korostuvat ja millä osa- alueilla suomalaisissa verkkokauppayrityksissä havaitaan puutteita. Tulokset osoittavat, että kirjallisuuskatsauksen kymmenen tunnistettua resurssia ovat hyvin linjassa haastateltavien vastausten kanssa, lukuun ottamatta tiedonhallintaan liittyviä asioita, joita ei tullut haastatteluissa esiin. Tärkeimmät haastateltavien tunnistamat ongelmat olivat teknisten taitojen alhainen taso sekä vaikeus löytää työntekijöitä, joilla on hyvä ymmärrys liiketoiminnasta ja hyvä ymmärrys analytiikasta sekä sen kehittämisestä. Lisäksi haastatteluissa kävi ilmi, että dataan perustuva päätöksenteko on yrityksissä usein vajavaista. Lisäksi korostettiin, että yrityksen sisällä useampien tulisi ymmärtää paremmin dataa ja analytiikkaa. Materiaalisia tekijöitä, kuten rahaa, aikaa, dataa ja verkkokauppa- alustoja, pidettiin enimmäkseen neutraaleina tekijöinä, eikä niitä pidetty ongelmana analytiikan kehittämisessä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109024760Käytä tätä linkitykseen.
Language
English