E-urheilun pimeä puoli
Tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen urheilun eli e-urheilun kehitystä, toimintamalleja ja sen kohtaamia haasteita. Tutkielma tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin aiheeseen liittyviä mahdollisimman laadukkaita ja tuoreita lähteitä, joista koostettiin tutkielman sisältö. E-urheilu on 1990-luvulta alkaen kehittynyt nopeasti ja saavuttanut merkittävän aseman sekä viihde- että urheilualalla. Se kattaa useita pelimuotoja ja on kasvanut ammattimaiseksi lajiksi, jossa kilpailijat kehittävät mentaalisia ja teknisiä taitojaan. Keskeisiä haasteita ovat huijaaminen, doping ja ottelumanipulaatio, jotka vaarantavat kilpailun reiluuden ja lajille tärkeän eettisen pohjan. Huijauksia estetään muun muassa anti-cheat-teknologioilla, koneoppimiseen perustuvilla valvontajärjestelmillä ja yhteisöpohjaisella valvonnalla. Dopingin ja ottelumanipulaation torjunta on vaikeampaa sääntelyn hajanaisuuden vuoksi. Kansalliset ja kansainväliset järjestöt, kuten Esports Integrity Commission, pyrkivät kuitenkin edistämään reilua peliä yhtenäisten sääntöjen avulla. Tutkielma tuo esille tarpeen kehittää laajempaa sääntelyä ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä, jotta e-urheilun kasvu ja kestävä kehitys voidaan turvata.
...
This thesis examines the development, operational models, and challenges of electronic sports, or e-sports. The thesis was made as a descriptive literature review, looking for the highest quality and freshest sources on the subject, from which the contents of the thesis were compiled. Since the 1990s, e-sports has rapidly evolved, achieving a significant position in both the entertainment and sports industries. It encompasses various game modes and has grown into a professional field where competitors hone their mental and technical skills. Key challenges include cheating, doping, and match-fixing, which threaten the fairness of competition and the ethical foundation critical to the sport. Cheating is countered through anti-cheat technology, machine learning-based monitoring systems, and community-based oversight. Doping and match-fixing are more difficult to address due to fragmented regulation; however, national and international organizations, such as the Esports Integrity Commission, aim to promote fair play through standardized rules. The thesis highlights the need for broader regulation and collaboration among stakeholders to ensure sustainable growth and development in e-sports.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020) -
E-urheilun vs. perinteisen urheilun kuluttamisen motiivit : case Formula 1
Kokkinen, Johanna (2021)E-urheilu ilmiönä on kasvanut viime vuosina tasaisen nopeasti varsinkin nuorten keskuudessa ympäri maailmaa. Suosion kasvun myötä monet perinteiset urheiluorganisaatiot ovat perustaneet e-urheiluliigoja ja hankkineet omia ... -
E-urheilun johtaminen : lähtölaukaus empiiriselle tutkimukselle suomalaisesta näkökulmasta
Kallinen-Kuisma, Minna; Auvinen, Tommi (Business and Organization Ethics Network (BON), 2018)Esports – as a rapidly growing field of sport, entertainment, and business – offers an interesting arena for leadership research. In this qualitative study, we focus on Finnish esports leadership, considering both ... -
Sukupolvet videopelien turnajaisissa : e-urheilun markkinoiden ikärakenne
Mangeloja, Esa (Jyväskylän yliopisto, 2020)Digital gaming attracts people of all ages. Nevertheless, professional esports (also known as electronic sports, e-sports, or eSports) is dominated by under 35 year olds. In this paper, e-sports market is analysed by ... -
Radalta Laajakaistalle? : e-urheilun ja autourheilun välinen suhde ja tulevaisuus F1:ssä
Malinen, Ville (Business and Organization Ethics Network (BON), 2019)In my article I address the growing interaction between esports and autosports and the possible changes to follow regarding the power relationship of these sports. Due to the pressures to change, that the automotive industry ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.