dc.contributor.author | Zeeshan, Khaula | |
dc.date.accessioned | 2024-12-08T21:45:13Z | |
dc.date.available | 2024-12-08T21:45:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 978-952-86-0452-5 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98848 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimushankkeen päätavoite on kaksijakoinen. Ensinnäkin se pyrkii keskittymään
STEM-IT (tiede, tekniikka, insinööritaito ja matematiikka, tietotekniikka)
-koulutuksen kehittämiseen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa
valjastaakseen 2000-luvun taitoja vastaamaan tulevaisuuden digitaalitalouden
haasteisiin. Toiseksi se valaisee, kuinka uusia teknologioita voidaan käyttää koulutuksessa
laadukkaan ja tasapuolisen kestävän koulutuksen tarjoamiseksi. Jotta
ihminen pysyisi keskeisessä roolissa ihminen-kone- ja kone-kone-työympäristöissä,
ihmisten on opittava uusia taitoja ja pystyttävä jatkuvasti sopeutumaan ja kehittymään
työssään. Tutkimustyössä analysoitiin yksityiskohtaisesti 2000-luvun
työvoiman haasteita, STEM- ja ICT-koulutuksen roolia, teknologiaa, kuten tekoälyä
ja esineiden internetiä, sekä kestävän koulutuksen tarvetta kaikille. Tämä
opinnäytetyö on suunnattu kouluttajille, poliittisille päättäjille ja oppijoille valmistaakseen
heitä tulevaisuuteen, jossa automaatio, teknologia, digitalisaatio ja
kestävä kehitys tulevat olemaan talouden avaintekijöitä.
Avainsanat: 2000-luvun taidot, neljäs teollinen vallankumous, STEM-koulutus,
ICT, digitaalinen lukutaito, digitaalitalous, tekoäly, esineiden internet,
projektipohjainen oppiminen, skenaariopohjainen oppiminen | fi |
dc.description.abstract | The primary objectives of this research endeavour were twofold. First, it aimed
to focus on the development of science, technology, engineering and mathematics
(STEM) and information and communication technology (ICT) education at
the kindergarten through 12th grade (K-12) level to harness 21st-century skills to
meet the challenges of the future digital economy. Second, it sheds light on how
emerging technologies can be used in educational settings to provide sustainable
education with quality and equity. To keep humans in central role in humanmachine
(H-M), and machine-machine (M-M) working environments, humans
need to learn new skills and embrace continual adaptability and development.
This research thesis presents a detailed analysis of the 21st-century challenges,
the role of STEM and ICT education, the role of technology, such as artificial intelligence
(AI) and internet of things (IoT) in education, and the need for sustainable
education for all. Our research work proposed a framework for technologyenabled
STEM and ICT education based on project-based learning. This thesis
addresses educators, policymakers, and learners to prepare them for the future
economies, where automation, technology, digitisation, and sustainability will be
the key drivers.
Keywords: 21st-century skills, Fourth industrial revolution, STEM education, ICT,
Digital literacy, Digital Economy, Artificial intelligence, Internet of
things, Project-based learning, Scenario-based learning | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Zeeshan, K., & Neittaanmäki, P. (2021). Renewing Mathematical and Digital Education Initiatives in the Asian Countries : A Review. <i>International Journal of Education, 2(1 (May 2021)).</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.5121/ije.2021.02201"target="_blank"> 10.5121/ije.2021.02201</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Zeeshan, K., Watanabe, C., & Neittaanmaki, P. (2021). Problem-solving skill development through STEM learning approaches. <i>FIE 2021 : 2021 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-8). IEEE. Conference proceedings : Frontiers in Education Conference.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1109/fie49875.2021.9637226"target="_blank"> 10.1109/fie49875.2021.9637226</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (2022). Internet of Things for Sustainable Smart Education : An Overview. <i>Sustainability, 14(17), Article 4293.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.3390/su14074293"target="_blank"> 10.3390/su14074293</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli IV:</b> Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (2024). ChatGPT for STEM Education : A Working Framework. <i>International Journal of Learning and Teaching, 10(4), 544-548.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.18178/ijlt.10.4.544-548"target="_blank"> 10.18178/ijlt.10.4.544-548</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli V:</b> Zeeshan, K., Hämäläinen, T. and Neittaanmäki, P. (2024). Computational thinking and AI coding for kids to develop digital literacy. <i>International Journal of Education, 12(3), 55–74, 2024.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.5121/ije2024.12305"target="_blank"> 10.5121/ije2024.12305</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli VI:</b> Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (Eds.). (2024). Project based learning and integrated STEM-IT education for 21st-century skill development. University of Jyväskylä. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 105. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0343-6"target="_blank"> Full text</a> | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Developing technology-enabled integrated STEM-IT education: Preparing the workforce for next-generation digital economy | |
dc.type | doctoral thesis | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-86-0452-5 | |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |
dc.relation.issn | 2489-9003 | |
dc.rights.copyright | © The Author & University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |