Developing technology-enabled integrated STEM-IT education: Preparing the workforce for next-generation digital economy
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
Tämän tutkimushankkeen päätavoite on kaksijakoinen. Ensinnäkin se pyrkii keskittymään
STEM-IT (tiede, tekniikka, insinööritaito ja matematiikka, tietotekniikka)
-koulutuksen kehittämiseen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa
valjastaakseen 2000-luvun taitoja vastaamaan tulevaisuuden digitaalitalouden
haasteisiin. Toiseksi se valaisee, kuinka uusia teknologioita voidaan käyttää koulutuksessa
laadukkaan ja tasapuolisen kestävän koulutuksen tarjoamiseksi. Jotta
ihminen pysyisi keskeisessä roolissa ihminen-kone- ja kone-kone-työympäristöissä,
ihmisten on opittava uusia taitoja ja pystyttävä jatkuvasti sopeutumaan ja kehittymään
työssään. Tutkimustyössä analysoitiin yksityiskohtaisesti 2000-luvun
työvoiman haasteita, STEM- ja ICT-koulutuksen roolia, teknologiaa, kuten tekoälyä
ja esineiden internetiä, sekä kestävän koulutuksen tarvetta kaikille. Tämä
opinnäytetyö on suunnattu kouluttajille, poliittisille päättäjille ja oppijoille valmistaakseen
heitä tulevaisuuteen, jossa automaatio, teknologia, digitalisaatio ja
kestävä kehitys tulevat olemaan talouden avaintekijöitä.
Avainsanat: 2000-luvun taidot, neljäs teollinen vallankumous, STEM-koulutus,
ICT, digitaalinen lukutaito, digitaalitalous, tekoäly, esineiden internet,
projektipohjainen oppiminen, skenaariopohjainen oppiminen
...
The primary objectives of this research endeavour were twofold. First, it aimed
to focus on the development of science, technology, engineering and mathematics
(STEM) and information and communication technology (ICT) education at
the kindergarten through 12th grade (K-12) level to harness 21st-century skills to
meet the challenges of the future digital economy. Second, it sheds light on how
emerging technologies can be used in educational settings to provide sustainable
education with quality and equity. To keep humans in central role in humanmachine
(H-M), and machine-machine (M-M) working environments, humans
need to learn new skills and embrace continual adaptability and development.
This research thesis presents a detailed analysis of the 21st-century challenges,
the role of STEM and ICT education, the role of technology, such as artificial intelligence
(AI) and internet of things (IoT) in education, and the need for sustainable
education for all. Our research work proposed a framework for technologyenabled
STEM and ICT education based on project-based learning. This thesis
addresses educators, policymakers, and learners to prepare them for the future
economies, where automation, technology, digitisation, and sustainability will be
the key drivers.
Keywords: 21st-century skills, Fourth industrial revolution, STEM education, ICT,
Digital literacy, Digital Economy, Artificial intelligence, Internet of
things, Project-based learning, Scenario-based learning
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0452-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Zeeshan, K., & Neittaanmäki, P. (2021). Renewing Mathematical and Digital Education Initiatives in the Asian Countries : A Review. International Journal of Education, 2(1 (May 2021)). DOI: 10.5121/ije.2021.02201
- Artikkeli II: Zeeshan, K., Watanabe, C., & Neittaanmaki, P. (2021). Problem-solving skill development through STEM learning approaches. FIE 2021 : 2021 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-8). IEEE. Conference proceedings : Frontiers in Education Conference. DOI: 10.1109/fie49875.2021.9637226
- Artikkeli III: Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (2022). Internet of Things for Sustainable Smart Education : An Overview. Sustainability, 14(17), Article 4293. DOI: 10.3390/su14074293
- Artikkeli IV: Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (2024). ChatGPT for STEM Education : A Working Framework. International Journal of Learning and Teaching, 10(4), 544-548. DOI: 10.18178/ijlt.10.4.544-548
- Artikkeli V: Zeeshan, K., Hämäläinen, T. and Neittaanmäki, P. (2024). Computational thinking and AI coding for kids to develop digital literacy. International Journal of Education, 12(3), 55–74, 2024. DOI: 10.5121/ije2024.12305
- Artikkeli VI: Zeeshan, K., Hämäläinen, T., & Neittaanmäki, P. (Eds.). (2024). Project based learning and integrated STEM-IT education for 21st-century skill development. University of Jyväskylä. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 105. Full text
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Introduction to Next-Generation Engineering : Being Human in the Information Society
Virtaluoto, Jenni; Roslöf, Janne; Pitkänen-Huhta, Anne; Kettunen, Lauri (Reykjavík University, 2022)While adopting Information Technology (IT) may have been a goal in itself in the past, during the last decade the emphasis has shifted, and IT has instead become a tool that enables us to realize other needs. This also ... -
Essays on regional development and labor mobility in a knowledge-based economy
Mukkala, Kirsi (University of Jyväskylä, 2011) -
A technological approach towards integrated solid waste management in developing countries
Lozano Garcia, Ana Maria (2017)This research is grounded in the planning concept of Integrated Solid Waste Management (ISWM). ISWM was developed to promote sustainability in the waste management for developing countries. Waste managers and policy makers ... -
Modular Service Design of Information Technology-Enabled Services
Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Li, Feng (SAGE Publications, 2023)The literature has proposed ways to modularize information-technology-enabled services (ITeS) with limited success. We argue that applying design principles (DPs) can address this gap and revitalize the service modularization ... -
The Experiential Perceptions of Entrepreneurial Competencies : Avenues for the Next-Generation Entrepreneurship Education
Kansikas, Juha; Tarasanski, Pavlos (Springer, 2023)This self-narrative study on entrepreneurial competencies was conducted among potential next-generation members belonging to entrepreneurial families. As public university bachelor students, self-narratives written by the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.