Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrkiä ymmärtämään aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymmärrystä verkko-ohjauksen kehittämisen tueksi.
Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Aineisto kerättiin kahdeksalta aikuislukiolaiselta käyttämällä kerronnallisia teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin narratiivien ja narratiivisella analyysillä. Pääteoriana toimi Banduran (esim. 2006) sosio-kognitiivinen teoria. Teoreettisen kehyksen muodosti toimijuuden kolme ulottuvuutta: minäpystyvyys, opiskelutaidot ja osallisuus.
Tulosten mukaan minäpystyvyyden rakentumisessa korostuu pystyvyysuskomusten vahvistuminen ja sinnikkyyden kasvu, opiskelutaidoissa itsetuntemuksen vahvistuminen ja itsesäätelytaitojen kehittyminen sekä osallisuudessa merkityksellisyyden kokeminen ja vertaistuki sosiaalisena vahvistajana. Aineistosta nousee kolme toimijuuskertomusta: aktivoituneiden, rohkaistuneiden ja kukoistukseen nousseiden toimijuuskertomukset. Näissä jokaisessa toimijuuden
rakentuminen etenee myönteisesti kaikilla ulottuvuuksilla, minäpystyvyyden ollessa keskiössä. Tuloksista voi päätellä, että verkko-ohjauksen kautta on mahdollista tukea aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista. Verkko-ohjauksessa on tärkeää pitää aiemmat koulutuskokemukset ohjauksen lähtökohtana, tukea erityisesti minäpystyvyyttä, mahdollistaa onnistumisia ja korostaa opiskelijatuntemusta. Lisäksi tulisi tehostaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista sekä kehittää verkkotapaamisten ja vertaiskohtaamisten saavutettavuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
Huhtanen, Päivi (2011)Ohjausalalla on herätty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sillä, jos ohjaus haluaa olla ihmisten elämän kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan ... -
International review of the effects of COVID-19 on career guidance policy and practice
Kettunen, Jaana (Euroguidance Network, 2021) -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
Kaipainen, Terhi (2023)Tutkielman tavoitteena on selvittää ohjausvuorovaikutuksen ilmenemistä kasvokkaisen verkko-ohjauksen aikana, sekä tarkastella ohjaajan ja opiskelijan kokemusta vuorovaikutuksesta omasta positiostaan käsin. Verkko-ohjauksen ... -
Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?
Lilja, Taru; Pukkila, Päivi; Helander, Jaakko (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Monialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö ...