Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?
Lilja, T., Pukkila, P., & Helander, J. (2021). Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?. Kasvatus, 52(3), 282-296. https://doi.org/10.33348/kvt.112560
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2020 Kirjoittajat
Monialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö on toistaiseksi vähäistä. Tarkastelemme artikkelissamme sitä, miten eri tavoin monialaista ohjausta toteutetaan toiminnan tasolla. Aineiston muodostaa vuosina 2018–2019 kerätty havainnointiaineisto nuorten ohjaus- ja neuvontapalveluja tuottavan Ohjaamon ohjaustilanteista (n = 68). Kysymme, millaisiin erilaisiin tekoihin monialainen ohjaus jäsentyy ohjauksen työmuodon ja ammatillisten toimintatapojen perusteella, joita olivat ohjaajien lukumäärä, ohjauksen tavoite, ohjauksen työmuoto, ohjaustilanteen kesto, ohjauksen aikaperspektiivi ja tieto-, neuvonta- ja ohjaus (TNO)-jakauma. Twostep-klusterianalyysin tuloksena aineistosta tunnistettiin kolme erilaista ohjauksen tekoa, jotka nimettiin 1) pitkäkestoiseksi monialaiseksi ohjaukseksi, 2) jäsentymättömäksi toisen osaamista hyödyntäväksi yksilöohjaukseksi ja 3) lyhytkestoiseksi työllisyysasioinniksi. Havainnointien perusteella 43 prosenttia tutkituista ohjaustilanteista sijoittui ohjauksen tekoon ”lyhytkestoinen työllisyysasiointi”, jossa ei ilmennyt monialaisuutta. Tulokset tuovat uutta empiiristä tietoa ohjauksen työmuotojen ja ammatillisten toimintatapojen hyödyntämisestä monialaisessa ohjauspalvelussa. Lisäksi tulokset nostavat esiin uuden näkökulman: monialaisen ohjauspalvelun ohjaustilanteet eivät useinkaan rakennu monialaisesti.
...
Transdisciplinary guidance services are justified by their positive effects on clients, employees and the service providers involved, but empirical and theoretical research evidence on transdisciplinary guidance is so far limited. In our study, we look at how transdisciplinary guidance is implemented at the operational level. The data consists of observational data collected in 2018–2019 in counselling situations of Finnish One-Stop Guidance Centers, which provide guidance and counselling services for young people (n = 68). We determine which different acts transdisciplinary counselling comprises based on the form of counselling work and professional practices. As a result of a cluster analysis, three different types of counselling were identified from the data, which were named 1) long-term transdisciplinary counselling, 2) unstructured individual counselling that utilizes the expertise of another employee, and 3) short-term employment matters. Based on the findings, 43 per cent of the counselling situations belonged to the cluster short-term employment matters”, which did not show transdisciplinarity. The results provide new empirical information on the utilization of counselling methods and professional practices in transdisciplinary guidance services. Furthermore, the results highlight a new perspective: the counselling situations of a transdisciplinary guidance service are often not built in a transdisciplinary way.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183778334
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022) -
Pastoral power manifestations within the guidance professionals’ talk on guidance practices
Harjula, Samira; Kalalahti, Mira (Taylor & Francis, 2024)Young people in the Nordic countries have many options and face obligations to participate in career guidance and counselling (guidance). In Finland, young people are subjected to multiple institutionalized guidance practices ... -
Towards leadership and management in guidance and counselling networks in Finland
Nykänen, Seija (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2015) -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella juhlistettiin KT Raimo Vuorisen uraa ja eläköitymistä ”Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus” -seminaarilla 9. kesäkuuta 2022. Vuorisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.