dc.contributor.advisor | Böök, Marja Leena | |
dc.contributor.author | Vihuri, Vilma | |
dc.date.accessioned | 2024-12-02T06:56:28Z | |
dc.date.available | 2024-12-02T06:56:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98733 | |
dc.description.abstract | Huoltajien osallisuus on osa laadukasta varhaiskasvatusta. Huoltajien osallisuudesta säädetään varhaiskasvatusta ohjaavassa varhaiskasvatuslaissa, ja sen toteutuminen edistää koko perheen hyvinvointia. Huoltajien osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa on kuitenkin puutteellista. Puutteellisuutta selittää muun muassa varhaiskasvatussuunnitelman heikko tulkinta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten huoltajien osallisuudesta kerrotaan paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien paikallisissa lisäyksissä. Aineisto koostui seitsemästä paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta ja sen tarkastelu rajattiin koskemaan paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien paikallisia lisäyksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä soveltaen. Tutkimuksen sosiaalisen konstruktionismin viitekehys ohjasi analyysin tekoa. Analyysi toteutettiin teorialähtöisesti huoltajien osallisuutta kuvaavan mallin pohjalta. Paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien paikallisissa lisäyksissä huoltajien osallisuutta kuvattiin huoltajuuden arvostuksena, yhteisöllisyytenä, toimijuutena, saatavuutena ja vapaaehtoisuutena. Toimijuus oli keskeisin huoltajien
osallisuuden muoto ja yhteisöllisyys sekä vapaaehtoisuus kuvasivat vähiten
huoltajien osallisuutta. Huoltajan positio ja valta-asema vaihtelivat huoltajien
osallisuutta kuvaavan mallin ulottuvuuksien mukaisesti. Tutkimus antoi tietoa huoltajien osallisuudesta paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää tulevien varhaiskasvatussuunnitelmien päivitysprosesseissa sekä henkilöstön koulutuksissa. | fi |
dc.format.extent | 92 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Huoltajien osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412027554 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |