Tuottajien ja artistien näkemyksiä musiikkituottajan luovasta tekijyydestä osana populaarimusiikin tuotantoprosessia
Tutkielma tarkastelee musiikkituottajan luovaa tekijyyttä, tämän taiteellista roolia sekä kollektiivisen luovuuden ilmenemistä musiikkituotannon eri vaiheissa. Vaikka tuottajalla on keskeinen rooli tuotantoprosessissa, hänen työnsä jää usein musiikin varsinaisen esittäjän varjoon. Tutkielman tavoitteena on syventää ymmärrystä tuottajan moninaisesta roolista tarkastelemalla sekä tuottajien että artistien kokemuksia ja näkemyksiä luovasta yhteistyöstä. Näin pyritään antamaan monipuolinen kuva siitä, miten tuottajan luova tekijyys muotoutuu ja millainen merkitys sillä on valmiin teoksen syntyyn ja sen laadullisiin ominaisuuksiin.
Tutkielman aineisto koostuu neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu vapaamuotoisen keskustelun muodossa. Tämä lähestymistapa mahdollisti tuottajien ja artistien henkilökohtaisten kokemusten ja yksilöllisten näkemysten esiin tuomisen. Kysymykset ja keskustelut keskittyivät erityisesti siihen, miten haastateltavat määrittävät, tulkitsevat ja arvottavat tuottajan luovan työn eri ulottuvuuksia ja yhteyksiä muihin prosessiin osallistuviin tahoihin. Aineiston analyysissä hyödynnettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa.
Tuloksissa korostui tuottajan monipuolinen rooli, joka vaihtelee taiteellisesta ja teknisestä johtamisesta yhteistyösuhteiden rakentamiseen. Haastatteluissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa: tuottajan taiteellinen rooli, tuottajan kasvottomuus, genre-erot tuotannossa sekä tuottajan ja artistin välinen yhteistyö. Näiden teemojen kautta kuvataan, miten tuottajan rooli mukautuu tuotantoprosessin aikana ja millä tavoin hänen luova panoksensa näkyy lopullisessa teoksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ... -
Suomen populaarimusiikin vienti saksankieliseen Eurooppaan : genre-erot ja suomalainen imago Aus Finnland -suurhankkeessa 2015-2016
Vuori, Aapo (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisen populaarimusiikin vientiä etenkin saksankieliseen Eurooppaan ennen kaikkea genre-erojen sekä suomalaisen imagon hyödyntämisen kannalta. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään ... -
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Tunnustamisen taito : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia erityislapsiperheiden tunnustamisesta
Kelahaara, Kristina (2023)Maisteritutkielmani tarkoituksena on tuottaa tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista erityislapsiperheiden tunnustamisesta sosiaalityössä, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Ekonen, Emma (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.