Solmuvälineet matemaattisen ajattelun kielentämisessä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä
matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito.
Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti laskijan
näkyville ja auttavat niiden hahmottamisessa. Ohjelmassa hyödynnetään myös
vastausten kielentämistä. Joutsenlahti ja Rättyä (2015) ovat luoneet kielentämisen
neljän kielen mallin, joka kuvastaa kielentämisen eri osa-alueita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kielentämisen alueita
oppilaat käyttävät tehtävien ratkaisujen kielentämisessä. Sen lisäksi
tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat hyödyntävät kielentämisessä Solmuohjelman solmuvälineitä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa videoitiin 1.
luokan oppilaiden matematiikan tunteja. Luokassa matematiikan opetustapana
käytetään Solmu-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että tunneilla matemaattista ajattelua kielennettiin
runsaasti. Solmuvälineet toimivat myös ajattelun kielentämisen tukena
erityisesti ratkaisujen perusteluissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
Vuoristo, Milja (2022)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ... -
Matematiikkaluokan pääsykokeen tehtäväanalyysi matemaattisen ajattelun näkökulmasta
Kukkola, Anu; Ranta-Nilkku, Riitta (2010) -
Laskutehtävien suorittamisesta käsitteiden ymmärtämiseen : peruskoululaisen matemaattisen ajattelun kehittyminen aritmetiikasta algebraan siirryttäessä
Hihnala, Kauko (Jyväskylän yliopisto, 2005)Kauko Hihnala tutki väitöstyössään peruskoulun matematiikan opiskelun ongelmia 6.-9. luokkalaisilla, erityisesti verrannollisuuden ja algebran alueilla. Hän huomasi, että oppilaiden peruslaskutaidot paranivat tasaisesti ... -
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ... -
Matematiikan kielentäminen alkuopetuksessa
Rasimus, Saana (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.