dc.contributor.advisor | Hähkiöniemi, Markus | |
dc.contributor.author | Rekilä, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T06:38:40Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T06:38:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98665 | |
dc.description.abstract | Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä
matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito.
Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti laskijan
näkyville ja auttavat niiden hahmottamisessa. Ohjelmassa hyödynnetään myös
vastausten kielentämistä. Joutsenlahti ja Rättyä (2015) ovat luoneet kielentämisen
neljän kielen mallin, joka kuvastaa kielentämisen eri osa-alueita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kielentämisen alueita
oppilaat käyttävät tehtävien ratkaisujen kielentämisessä. Sen lisäksi
tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat hyödyntävät kielentämisessä Solmuohjelman solmuvälineitä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa videoitiin 1.
luokan oppilaiden matematiikan tunteja. Luokassa matematiikan opetustapana
käytetään Solmu-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että tunneilla matemaattista ajattelua kielennettiin
runsaasti. Solmuvälineet toimivat myös ajattelun kielentämisen tukena
erityisesti ratkaisujen perusteluissa. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Solmu-ohjelma | |
dc.subject.other | kielentäminen | |
dc.title | Solmuvälineet matemaattisen ajattelun kielentämisessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411287488 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | matemaattinen ajattelu | |