Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen suhde psykososiaalisessa sosiaalityössä
Sosiaalityö perustuu työntekijän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutuksessa rakentuvaan suhteeseen. Suhteen muodostumiseen vaikuttavat vuorovaikutuksen lisäksi yhteiskuntaan, instituutioon ja sosiaalityön asiantuntijuuteen liittyvät tekijät. Psykososiaalinen sosiaalityö on asiakkaan koko-naisvaltaista auttamista, jossa huomioidaan asiakkaan tilanteeseen vaikuttavat psyykkiset ja sosiaaliset tekijät. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä suhdetta psykososiaalisessa sosiaalityössä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa kysytään, millaiset tekijät vaikuttavat sosiaalityöntekijän ja asiakkaan väliseen suhteeseen psykososiaalisessa sosiaalityössä. Suhteen rakentumista tarkastellaan Arja Jokisen (2016) määrittelemien suhteeseen vaikuttavien ulottuvuuksien mukaisesti. Nämä ulottuvuudet ovat yhteiskunnallinen, institutionaalinen, ammatillinen ja vuorovaikutukseen perustuva ulottuvuus.
Tutkielmani perusteella psykososiaalisessa sosiaalityössä sosiaalityöntekijän ja asiakkaan väliseen suhteeseen vaikuttavat yhteen kietoutuneella tavalla kaikki ulottuvuudet. Yhteiskunnan asettamat lait raamittavat sosiaalityötä ja asettavat suhteelle kehyksen. Instituution käytänteet, tulkinnat asiakkuuksista sekä palvelujärjestelmän toimivuus ja asiakkuuksien ehdot voivat vaikuttaa suhteeseen sekä myönteisesti että kielteisesti. Ammatillinen ulottuvuus tuo esiin sosiaalityöntekijän arvo- ja tietopohjan sekä pyrkimyksen yhteisen ymmärryksen rakentamiseen. Psykososiaalisessa sosiaalityössä tieto ja ymmärrys sosiaalisten ja psyykkisten tekijöiden merkityksestä korostuu. Lopulta suhde muodostuu välittömässä vuorovaikutuksessa työntekijän ja asiakkaan välillä. Vuorovaikutukselta odotetaan luottamuksellisuutta, ymmärretyksi tulemista ja sensitiivisyyttä. Tutkielmani osoittaa sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen suhteen moniulotteisuuden psykososiaalisessa sosiaalityössä. Siten myös sosiaalityön mahdollisuudet auttaa haastavassa tilanteessa olevaa asiakasta ovat moninaisia, sekä vuorovaikutukseen perustuvia että byrokraattisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutus : katsaus vuosien 2008-2019 tutkimuskirjallisuuteen
Huttunen, Johanna (2019)Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata ja jäsentää sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutusta koskevaa tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sosiaalityön tavoitteena on edistää ... -
Sosiaalityöntekijän ja sijaishuollon välinen vuorovaikutus ja yhteistyö sijaishuollon käsityksissä
Parkkila, Reijo (2023)Pro gradu -tutkielman aiheena on sijaishuollon työntekijöiden ja lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän välinen yhteistyö ja vuorovaikutus. Tutkimuksella selvitetään sijaishuollon työntekijöiden näkemyksiä yhteistyöstä ... -
Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun
Virtanen, Liisa (2021)Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityössä. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulmaa siitä, millaisia merkityksiä kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla ... -
Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä
Mattsson, Anna (2022)Tutkielmani aiheena on sosiaalityön asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalityötä ja sosiaalityön asiantuntijuutta tapauskohtaisen sosiaalityön viitekehyksestä. Tarkastelen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.