Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutus : katsaus vuosien 2008-2019 tutkimuskirjallisuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata ja jäsentää sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutusta koskevaa tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sosiaalityön tavoitteena on edistää hyvinvointia tarjoamalla tukea sitä tarvitseville. Käytännössä sosiaalityö tapahtuu sosiaalityön ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, minkä vuoksi sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus on keskeinen osa sosiaalityötä..
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto muodostui 23 sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta käsittelevästä vertaisarvioidusta, englanninkielisestä tutkimusartikkelista (ks. Liite 1). Katsauksen aineisto etsittiin kansainvälisistä viestinnän ja sosiaalityön tietokannoista. Katsausaineisto jäsennettiin taulukoimalla tutkimuksen kohde, tavoitteet, tutkimushenkilöt, tutkimusmenetelmä ja keskeiset tutkimustulokset (ks. Liite 2).
Katsaus osoittaa, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta on tehty tasapuolisesti niin sosiaalityöntekijöiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Pääasiallisesti tutkimus on kohdistunut lastensuojelu- ja perhetyöhön. Aiheesta tehty tutkimus osoittautuu melko monipuoliseksi tutkimuksen kohteiden sekä tutkimusotteiden osalta. Aineistonkeruumenetelmät puolestaan ovat aihetta koskevassa tutkimuksessa yksipuolisemmat, sillä valtaosassa tutkimuksia aineisto kerättiin haastatteluin.
Tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta koskevassa tutkimuksessa tutkimuksen kohteena on ollut sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutussuhteen kuvaukset, vuorovaikutuksen osapuoliin kytkeytyvät ilmiöt, sitoutuminen sekä sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytyminen. Keskeinen haaste sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytymisessä on tasapainoilu luottamuksellisen ja tarpeeksi läheisen asiakassuhteen ja toisaalta ammatillisten rajojen säilyttämisen välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
Nyyssönen, Anni (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. ... -
Onko sosiaalityöntekijän habituksella väliä? : kirjallisuuskatsaus sosiaalityöntekijän habituksen ja roolin merkityksestä asiakaskohtaamisessa
Nurmela, Elina (2024)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sosiaalityöntekijän habituksen vaikutusta asiakassuhteeseen sekä kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. Tässä tarkastellaan myös sosiaalityöntekijän roolia ja asemaa suhteessa ... -
Sairaalan sosiaalityöntekijän työnkuvan tarkastelua 1980-luvulta nykypäivään
Pentikäinen, Hanna-Kaisa (2011) -
Sosiaalityöntekijän mahdollisuudet pitkäaikaistyöttömän luottamuksen lisäämisessä
Muikku, Raisa (2019)Tutkin, miten pitkäaikaistyötön käsittää luottamuksen ja mitkä ovat pitkäaikaistyöttömän mukaan sosiaalityötekijän mahdollisuudet lisätä luottamusta osallisuuden ja hyvinvoinnin pohjaksi. Tutkin myös tekijöitä, jotka on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.