Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutus : katsaus vuosien 2008-2019 tutkimuskirjallisuuteen
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata ja jäsentää sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutusta koskevaa tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sosiaalityön tavoitteena on edistää hyvinvointia tarjoamalla tukea sitä tarvitseville. Käytännössä sosiaalityö tapahtuu sosiaalityön ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, minkä vuoksi sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus on keskeinen osa sosiaalityötä..
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto muodostui 23 sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta käsittelevästä vertaisarvioidusta, englanninkielisestä tutkimusartikkelista (ks. Liite 1). Katsauksen aineisto etsittiin kansainvälisistä viestinnän ja sosiaalityön tietokannoista. Katsausaineisto jäsennettiin taulukoimalla tutkimuksen kohde, tavoitteet, tutkimushenkilöt, tutkimusmenetelmä ja keskeiset tutkimustulokset (ks. Liite 2).
Katsaus osoittaa, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta on tehty tasapuolisesti niin sosiaalityöntekijöiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Pääasiallisesti tutkimus on kohdistunut lastensuojelu- ja perhetyöhön. Aiheesta tehty tutkimus osoittautuu melko monipuoliseksi tutkimuksen kohteiden sekä tutkimusotteiden osalta. Aineistonkeruumenetelmät puolestaan ovat aihetta koskevassa tutkimuksessa yksipuolisemmat, sillä valtaosassa tutkimuksia aineisto kerättiin haastatteluin.
Tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta koskevassa tutkimuksessa tutkimuksen kohteena on ollut sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutussuhteen kuvaukset, vuorovaikutuksen osapuoliin kytkeytyvät ilmiöt, sitoutuminen sekä sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytyminen. Keskeinen haaste sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytymisessä on tasapainoilu luottamuksellisen ja tarpeeksi läheisen asiakassuhteen ja toisaalta ammatillisten rajojen säilyttämisen välillä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityöntekijän mahdollisuudet pitkäaikaistyöttömän luottamuksen lisäämisessä
Muikku, Raisa (2019)Tutkin, miten pitkäaikaistyötön käsittää luottamuksen ja mitkä ovat pitkäaikaistyöttömän mukaan sosiaalityötekijän mahdollisuudet lisätä luottamusta osallisuuden ja hyvinvoinnin pohjaksi. Tutkin myös tekijöitä, jotka on ... -
Sairaalan sosiaalityöntekijän työnkuvan tarkastelua 1980-luvulta nykypäivään
Pentikäinen, Hanna-Kaisa (2011) -
B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
Nyyssönen, Anni (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. ... -
Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus
Moilanen, Sini (2020)Tämän kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on selvittää, mitä on sosiaalityöntekijän asiantuntijuus. Tarkoituksena on tarkastella asiantuntijuuden toteutumista erilaisissa asiantuntijatyön yhteyksissä. Kirjallisuuskatsauksessa ...