University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Kohtaaminen ja vuorovaikutus sosiaalityössä : asiakkaan oikeus hyvään kohteluun

Thumbnail
View/Open
482.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virtanen, Liisa
Date
2021
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityössä. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulmaa siitä, millaisia merkityksiä kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteilla on asiakas-työntekijäsuhteen muodostumiseen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen. Lisäksi on keskeistä tarkastella piirteitä, mitä kunnioittavaan kohtaamiseen voidaan liittää kuuluvaksi. Tutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Aineisto koostuu kolmesta (3) suomalaisesta väitöskirjasta. Tutkielmaan valikoidut väitöskirjat tarkastelevat asiakassuhdetta, kohtaamista ja vuorovaikutuksen merkitystä sosiaalityön marginaaliasiakasryhmien parissa tehtävässä sosiaalityössä. Näitä asiakasryhmiä tässä tutkielmassa ovat rikostaustaiset, huumeriippuvaiset ja asunnottomat. Tutkielman aihetta lähestyn kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat: millainen on kunnioittavan kohtaamisen ja vuorovaikutustaitojen merkitys erilaisissa sosiaalialalla muodostuvissa asiakas-työntekijäsuhteissa ja miten asiakkaan kunnioittava kohtaaminen ja vuorovaikutustilanteet voivat vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen ja hänen asioidensa edistämiseen. Tutkimustulokset jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat kunnioittavaan kohtaamiseen liittyvät piirteet, työntekijä-asiakassuhteen muodostuminen ja asiakkaan tilanteen edistymiseen vaikuttavat tekijät. Asiakasta kunnioittavaan kohtaamiseen liittyviin piirteisiin lukeutuu ajatus tasavertaisuudesta, inhimillisyydestä ja luottamuksellisuudesta. Lisäksi asiakas kokee kunnioittavana hänen itsemääräämisoikeuden kunnioittamisen, läheisyyden ja etäisyyden sääntelyn sekä työntekijän aidon halun ylläpitää toivoa asiakkaan tilanteessa. Asiakas-työntekijäsuhteen muodostumiseen vaikuttavat olennaisesti kunnioittavaan kohtaamiseen liittyvät piirteet. Suhteen muodostumiselle on merkitystä sillä, millaisina kohtaamistilanteet asiakkaan näkökulmasta näyttäytyvät. Toimivan asiakas-työntekijäsuhteen muodostumista edesauttavia tekijöitä ovat muun muassa ensikohtaamisen merkitys, luottamuksellisuuden muodostuminen ja yhteiset keskustelut. Lisäksi on keskeistä kohdata asiakas tasavertaisena ihmisenä ja pyrkiä yhteisen todellisuuden jakamiseen, jotta työntekijän on mahdollista ymmärtää asiakasta ja hänen tilannettaan. Tutkielman aineiston perusteella kunnioittava kohtaaminen ja toimivan asiakas-työntekijäsuhteen muodostuminen edistää osaltaan asiakkaan tilannetta ja tukee asiakasta elämänmuutoksessa. ...
Keywords
asiakas-työntekijäsuhde vuorovaikutus asiakkaat sosiaalityö kohtaaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103011800

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kotikäynti ja asiakkaan koti : jyväskyläläisten sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä kotikäynnistä ja asiakkaan kodista sosiaalityössä 

    Mustonen, Tiina (2001)
  • Asiantuntijana riittävän lähellä ja läsnä : lapsensa menettäneen vanhemman eettinen kohtaaminen sosiaalityössä 

    Kuronen-Ojala, Minttu (2017)
    Pro gradu -tutkielmani aiheena on lapsensa menettäneen vanhemman eettinen kohtaaminen sosiaalityössä. Suomalaisessa sosiaalityön tutkimuksessa tiedetään vain vähän lapsensa menettäneiden vanhempien menetyskokemuksista ja ...
  • Asiakkaan monet osallistumisen muodot sosiaalityössä : kirjallisuuskatsaus sosiaalityön tutkimukseen 

    Nieminen, Susanna (2019)
    Osallisuus on keskeinen arvo suomalaisessa yhteiskunnassa. Osallisuus nähdään keinoksi torjua köyhyyttä, ehkäistä syrjäytymistä ja vähentää eriarvoisuutta. Perustuslaki ja kuntalaki velvoittavat julkista valtaa edistämään ...
  • Sosiaalityön toiminnan kehykset : työntekijän ja asiakkaan kohtaaminen sosiaalitoimistossa 

    Leppänen, Maarit (2002)
  • Arvostava kohtaaminen sosiaalityössä : autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista 

    Virtanen, Heli (2017)
    TIIVISTELMÄ ARVOSTAVA KOHTAAMINEN SOSIAALITYÖSSÄ – Autoetnografinen tutkimus palvelutarpeen arvioinnista Heli Virtanen Pro gradu -tutkielma Sosiaalityö Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre