Not just Atmosphere : Game Music Design for Accessible In-Game Information Communication
Westerholm, R., Tuuri, K., & Hassan, L. (2024). Not just Atmosphere : Game Music Design for Accessible In-Game Information Communication. In Mindtrek '24 : Proceedings of the 27th International Academic Mindtrek Conference (pp. 211-219). ACM. https://doi.org/10.1145/3681716.3681735
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Copyright held by the owner/author(s).
Visual impairment can make gamers more reliant on auditory feedback. Sound effects have been known to have a significant impact on improving gaming experiences for people with visual impairments. Little has been known, however, on the impact music itself could have. How can game music improve game accessibility to Visually Impaired and Blind (VIB)? We employed a design science process where we started with interviews with 6 VIB and 6 sighted participants to develop an initial answer to the question. Based on that we composed and evaluated 3 pieces of game music for the game Returnal by Housemarque. We evaluated the test compositions with the participants along with original Returnal music. Our findings indicated that music generally did not play a significant accessibility role for VIB, however, the test composition designed to provide heightened environmental information and player status feedback was highly appreciated by the participants. We, hence, contribute an approach to game music composition that is likely to increase game accessibility to VIB and sighted.
...
Julkaisija
ACMEmojulkaisun ISBN
979-8-4007-1823-6Konferenssi
International Academic Mindtrek ConferenceKuuluu julkaisuun
Mindtrek '24 : Proceedings of the 27th International Academic Mindtrek ConferenceAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243405908
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A microanalysis of musical interactions in music therapy : clinical improvisations of an adult with visual impairment
Avila, Clariane Liz (2018)To date, published studies involving music therapy (MT) and clients with visual impairment (VI) are few. Adults with VI who experience MT are a less studied group, despite comprising majority of the visually-impaired ... -
Näkövammaisten apuvälineiden käytettävyys
Oikarinen, Antti (2015)Näkövammaisille apuvälineet ovat elämää helpottavia, hyödyllisiä, pakollisia, kiusallisiakin mutta välttämättömiä. Ne tarjoavat mahdollisuuden itsenäiseen elämään, harrastamiseen ja työskentelyyn ihmisille, joille se ei ... -
Social media users in search of ‘facts’ : the Trade Union House fire case
Zvereva, Vera (Routledge, 2021)What factors influence users to believe the stories they find in social media, and what role do emotions play for users in concluding that a particular fact is ‘true’? This article examines one aspect of emotionalized ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.