Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan ulkoinen arviointi
Isoaho, K., & Kuusiholma-Linnamäki, J. (2024). Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan ulkoinen arviointi. Valtion liikuntaneuvosto. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja, 2024:1. https://www.liikuntaneuvosto.fi/lausunnot-ja-julkaisut/liikkuva-varhaiskasvatus-arviointi/
Published in
Valtion liikuntaneuvoston julkaisujaDate
2024Copyright
© Valtion liikuntaneuvosto
Increasing physical activity among the population has been one of the key sport policy objectives of the recent government terms. Children’s physical activity in early years has been promoted particularly through the programme of Early Childhood Education and Care on the Move (the ECEC on the Move, formerly Joy in Motion). The objective of the ECEC on the Move is for every child to find daily opportunities to engage in sufficient and diverse physical activity and to experience the joy of physical activity. This is in line with the recommendations for physical activity in early childhood. The National Sports Council commissioned the Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC) to carry out an external evaluation of the ECEC on the Move. The evaluation sought to provide information on the programme outcomes, impacts and effectiveness. Another objective was to provide information on the organisation, guidance and monitoring of the activities, and on project grants. The evaluation report presents conclusions and recommendations for developing the ECEC on the Move operations and implementation. The key findings and conclusions of the evaluation include: • The ECEC on the Move shows an excellent level of national organisation, coordination and management. One of the key programme outcomes is a well-networked model for implementing the objectives and activities. • The ECEC on the Move shows an excellent level of impact on the ability of the national reform of early childhood education and care to support physical activity. • The ECEC on the Move has significantly increased the capacity of municipalities and ECEC units to promote an organisational culture that supports physical activity (including diversifying the forms of physical exercise, increasing staff awareness and competence, and improving equipment purchases). • As a whole, the ECEC on the Move has had a fairly good impact on equality and non-discrimination in children’s physical activity. However, the implementation rate has varied for measures which the municipalities could take to involve children with low levels of physical activity. • The implementation of the national objective for physical activity for children in early childhood is at a good level, but the impact varies between municipalities and units • Expanding the ECEC on the Move gradually and at a moderate pace was found to be a good tactic, as it has enabled the activities to remain consistent and sufficiently managed also at the national level. The evaluation report recommends that the development of the ECEC on the Move be continued as part of ”on the Move” programmes and government-level policy measures promoting physically active lifestyles. In addition, it is also recommended that targeted measures be continued and expanded to increase the physical activity of children with low physical activity, minority groups and children with disabilities, and that the prerequisites for engaging in brisk and strenuous physical activity be further improved. After the development phase of the ECEC on the Move, ECEC units should strive to make physical activity and its promotion part of their normal everyday activities. The work is based on the objectives for promoting physical activity that are recorded in the unit’s ECEC plan. The ECEC units needs to revisit its development efforts regularly. This is due to the common staff turnover as well as the groups of children changing every year. It is important to ensure that new members of staff are committed to the activities.
...
Väestön liikkumisen lisääminen on ollut viimeisimpien hallituskausien keskeisiä liikuntapoliittisia tavoitteita. Varhaiskasvatusikäisten lasten liikkumista on erityisesti edistetty Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnalla (ent. Ilo kasvaa liikkuen). Liikkuvan varhaiskasvatuksen tavoitteena on, että jokaisella lapsella on mahdollisuus liikkua päivittäin riittävästi ja monipuolisesti sekä kokea liikkumisen iloa varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisesti. Valtion liikuntaneuvosto tilasi Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan ulkoisen arvioinnin toteuttamisen Kansalliselta koulutuksen arviointikeskukselta (Karvi). Arvioinnin tavoitteena oli tuottaa tietoa Liikkuva varhaiskasvatuksen tuloksista sekä vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa toiminnan organisoinnista, ohjauksesta ja seurannasta sekä hankeavustamisesta. Lisäksi arvioinnissa esitetään johtopäätökset ja kehittämissuositukset Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan kehittämiseksi. Arvioinnin keskeisiä tuloksia ja johtopäätöksiä ovat muun muassa: • Liikkuvan varhaiskasvatuksen kansallinen organisointi, koordinaatio ja johtaminen ovat erittäin hyvällä tasolla. Liikkuvan varhaiskasvatuksen yksi keskeinen tulos on hyvin verkostona toimiva tavoitteiden ja toiminnan jalkauttamisen malli. • Liikkuvan varhaiskasvatuksen vaikutus kansalliseen varhaiskasvatuksen uudistamiseen liikkumista tukevaksi on erittäin hyvällä tasolla. • Liikkuva varhaiskasvatus on lisännyt merkittävästi kuntien, varhaiskasvatusyksiköiden ja päiväkotien kapasiteettia (mm. liikkumismuotojen monipuolistaminen, henkilöstön tietoisuus ja liikkumisosaaminen sekä välinehankinnat) liikkumista tukevan toimintakulttuurin edistämisessä. • Liikkuvan varhaiskasvatuksen vaikutus lasten liikkumisen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen on kokonaisuutena melko hyvällä tasolla. Vähän liikkuvien lasten huomiointi on toteutunut kunnissa vaihtelevasti. • Varhaiskasvatusaikaisen liikkumisen kansallisen tavoitteen toteutuminen on hyvällä tasolla, mutta vaikutus vaihtelee kunnittain ja toimipaikoittain. • Liikkuvan varhaiskasvatuksen maltillinen, asteittain tapahtunut laajentuminen on ollut hyvä ratkaisu, ja mahdollistanut toiminnan säilymisen linjakkaana sekä riittävästi johdettuna myös valtakunnallisella tasolla. Arvioinnissa suositellaan muun muassa liikkuvan varhaiskasvatuksen kehittämisen jatkamista osana Liikkuvat -kokonaisuutta ja valtioneuvostotasoisia liikunnallisen elämäntavan politiikkatoimia, kohdennettujen toimien jatkamista ja laajentamista vähän liikkuvien lasten, erilaisten vähemmistöjen ja toimintarajoitteisten lasten liikkumisen lisäämiseksi sekä reippaan ja rasittavan liikkumisen edellytysten edelleen kehittämistä. Varhaiskasvatusyksiköissä ja päiväkodeissa tulee tavoitella sitä, että liikkuminen ja sen edistäminen ovat osa normaalia arjen toimintaa Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan kehittämisvaiheen jälkeen. Perustan tälle luovat varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjatut liikkumisen edistämisen tavoitteet. Kehittämistyöhön pitää myös palata säännöllisesti, koska lapsiryhmät vaihtuvat vuosittain ja myös henkilöstössä on vaihtuvuutta. Tärkeää on turvata päiväkotien uuden henkilöstön sitouttaminen toimintaan.
...
Publisher
Valtion liikuntaneuvostoISBN
978-952-415-000-2ISSN Search the Publication Forum
2242-4563Keywords
Original source
https://www.liikuntaneuvosto.fi/lausunnot-ja-julkaisut/liikkuva-varhaiskasvatus-arviointi/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243229224
Metadata
Show full item recordCollections
- Elektroniset kirjat [555]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
Heikkilä, Helka; Arino, Juha (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri temperamenttipiirteet jakautuvat Taitavat Tenavat - tutkimukseen osallistuneiden 3-7 -vuotiaiden lasten välillä ja miten ne ovat yhteydessä lasten ohjatun liikunnan ... -
Physical play - how do we inspire and motivate young children to be physically active through play? : an international analysis of twelve countries’ national early years curriculum policies and practices for physical activity and physical play
Howells, Kristy; Jerebine, Alethea; Cools, Wouter; D'Hondt, Eva; De Martelaer, Kristine; Coppens, Eline; Sienaert, Helena; Hall, Nathan; Dong, Jinxia; Soini, Anne; O'Keefe, Christina; Coulter, Maura; McNally, Sinéad; McCaffrey, Patricia; Tortella, Patrizia; Costa, Aldo M.; Hernández-Martinez, Andrea; Sollerhed, Ann-Christin; Urtel, Mark; Vinci, Debra; Wirth, Christopher; Vidoni, Carla; Sääkslahti, Arja (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Lifelong movement and physical activity (PA) patterns develop during early childhood. Therefore, educators (teachers and practitioners) in early childhood education and care (ECEC) should provide opportunities to support ... -
Toimintakulttuurin muutos osana Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaa : prosessiarviointi varhaiskasvatusyksiköissä
Sagir, Sini (2020)Suomessa viime vuosina laajalle levinnyt Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma on luotu työkaluksi liikuntamyönteisen toimintakulttuurin rakentamiseen varhaiskasvatusyksiköissä. Toimintakulttuuri on kuitenkin luonteeltaan monitasoinen ... -
The effectiveness of the HIPPA intervention in the sociocultural environment of ECEC physical activity
Mehtälä, Anette; Sääkslahti, Arja; Soini, Anne; Poskiparta, Marita; Kokko, Sami (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Studies have shown that, on average, children’s physical activity (PA) levels in early childhood education and care (ECEC) environments are low, thus opening up the possibility of interventions. We examined the effect of ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ...