Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLyytinen, Heikki
dc.date.accessioned2024-11-12T13:25:14Z
dc.date.available2024-11-12T13:25:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLyytinen, H. (2023). Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(4), 37-40.
dc.identifier.otherCONVID_194683499
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98331
dc.description.abstractViimeksi PIRS-tutkimuksessa havaittu 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämisen heikkeneminen (Leino, Sirén, Nissinen & Puhakka 2023) osoittaa - ei niin yllättäen - että poikien luetun ymmärtäminen jatkaa laskemistaan, mikä on näkynyt jo vuosia PISA-tuloksissa. Heikkojen lukijoiden määrä nousi edellisistä PIRLS-tuloksista 9 prosentista 16 prosenttiin. PISA-tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 jatkuvasti, keskimäärin 27 pistettä kun muissa maissa lasku oln ollut keskimäärin 5 pistettä. Sukupuoliero oli PISA-tutkimukseen osallistuineiden maiden suurin jo aiemmin, mutta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi 13,5 prosentilla suomalaisnuorista arvioideaan PISA-tulosten perusteella olevan lukutaito, joka ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen. (Leino ym. 2019.)fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherFinra ry
dc.relation.ispartofseriesKielikukko
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherEkapeli
dc.subject.otherTokapeli
dc.titleSuomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411127176
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange37-40
dc.relation.issn0780-0940
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume42
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Finra ry, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.relation.grantnumberOKM/473/520/2017
dc.subject.ysooppimispsykologia
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukutaidottomuus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15202
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8174
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23092
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26412
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
dc.type.okmD1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright