dc.contributor.author | Lyytinen, Heikki | |
dc.date.accessioned | 2024-11-12T13:25:14Z | |
dc.date.available | 2024-11-12T13:25:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Lyytinen, H. (2023). Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(4), 37-40. | |
dc.identifier.other | CONVID_194683499 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98331 | |
dc.description.abstract | Viimeksi PIRS-tutkimuksessa havaittu 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämisen heikkeneminen (Leino, Sirén, Nissinen & Puhakka 2023) osoittaa - ei niin yllättäen - että poikien luetun ymmärtäminen jatkaa laskemistaan, mikä on näkynyt jo vuosia PISA-tuloksissa. Heikkojen lukijoiden määrä nousi edellisistä PIRLS-tuloksista 9 prosentista 16 prosenttiin. PISA-tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 jatkuvasti, keskimäärin 27 pistettä kun muissa maissa lasku oln ollut keskimäärin 5 pistettä. Sukupuoliero oli PISA-tutkimukseen osallistuineiden maiden suurin jo aiemmin, mutta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi 13,5 prosentilla suomalaisnuorista arvioideaan PISA-tulosten perusteella olevan lukutaito, joka ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen. (Leino ym. 2019.) | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Finra ry | |
dc.relation.ispartofseries | Kielikukko | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Ekapeli | |
dc.subject.other | Tokapeli | |
dc.title | Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411127176 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 37-40 | |
dc.relation.issn | 0780-0940 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 42 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Finra ry, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.relation.grantnumber | OKM/473/520/2017 | |
dc.subject.yso | oppimispsykologia | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | pojat (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukutaidottomuus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | harjoittelu | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15202 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20611 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8174 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26824 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p988 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23092 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26412 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | D1 | |