Show simple item record

dc.contributor.authorLyytinen, Heikki
dc.date.accessioned2024-11-12T13:25:14Z
dc.date.available2024-11-12T13:25:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLyytinen, H. (2023). Suomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(4), 37-40.
dc.identifier.otherCONVID_194683499
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98331
dc.description.abstractViimeksi PIRS-tutkimuksessa havaittu 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämisen heikkeneminen (Leino, Sirén, Nissinen & Puhakka 2023) osoittaa - ei niin yllättäen - että poikien luetun ymmärtäminen jatkaa laskemistaan, mikä on näkynyt jo vuosia PISA-tuloksissa. Heikkojen lukijoiden määrä nousi edellisistä PIRLS-tuloksista 9 prosentista 16 prosenttiin. PISA-tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 jatkuvasti, keskimäärin 27 pistettä kun muissa maissa lasku oln ollut keskimäärin 5 pistettä. Sukupuoliero oli PISA-tutkimukseen osallistuineiden maiden suurin jo aiemmin, mutta kasvaa jatkuvasti. Lisäksi 13,5 prosentilla suomalaisnuorista arvioideaan PISA-tulosten perusteella olevan lukutaito, joka ei riitä yhteiskunnassa pärjäämiseen. (Leino ym. 2019.)fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherFinra ry
dc.relation.ispartofseriesKielikukko
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherEkapeli
dc.subject.otherTokapeli
dc.titleSuomalaispojat pulassa koulukirjojensa ymmärtämisessä
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411127176
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange37-40
dc.relation.issn0780-0940
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume42
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Finra ry, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.relation.grantnumberOKM/473/520/2017
dc.subject.ysooppimispsykologia
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukutaidottomuus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15202
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8174
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23092
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26412
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
dc.type.okmD1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright