Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen toimintaperiaatteet ovat universaalisti käytettävissä ja todettu tutkimuksissa toimiviksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajien antama kohdennettu myönteinen palaute näkyy luokkahuonevuorovaikutuksessa, sekä kuinka he opettavat oppilaille sääntöjä myönteisin keinoin.
Tutkimuksessa aineistona käytettiin kolmesta eri alakoulusta kerättyä oppituntien videoaineistoa. Avoimia oppimisympäristöjä sisältävät koulut sijaitsivat eri puolilla Suomea, ja niissä hyödynnettiin yhteisopettajuutta. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti.
Tutkimus osoitti, että kohdennetun myönteisen palautteen tehtäviä luokkahuonevuorovaikutuksessa olivat kehumalla kannustaminen, ryhmän käyttäytymisen vahvistaminen, toivotun toiminnan mallintaminen yhtä oppilasta kehumalla, kielteisen palautteen pehmentäminen kehumalla sekä kiusaamiseen puuttuminen oppilasta kehumalla. Sääntöjen noudattamisesta kiinnipitäminen palveli puolestaan huomion suuntaamista oppilasta vastuuttamalla, säännöistä muistuttamista oppilasta kehottamalla sekä kehotuksen vahvistamista perustelemalla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajilla oli luokkahuoneessa monia myönteisiä keinoja tukea oppilaiden käyttäytymistä ja osallistaa heitä eri tavoin toimintaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Kotola, Reetta; Nieminen , Amanda (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat ... -
Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Penttilä, Miikka (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ...