Show simple item record

dc.contributor.advisorNurmi, Jarkko
dc.contributor.authorPennanen, Perttu
dc.date.accessioned2024-11-08T14:44:42Z
dc.date.available2024-11-08T14:44:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98237
dc.description.abstractInformaatioteknologiaan investoiminen luo mahdollisuuksia organisaatioille kehittää ja tehostaa toimintaansa markkinoilla. Nämä mahdollisuudet tiedosta-en organisaatiot ovat motivoituneita käyttöönottamaan uutta teknologiaa odottaen sen myös luovan kilpailuetua. IT-projektit tarjoavat raamit ja työskentelymenetelmät informaatioteknologian käyttöönottamiselle organisaatioissa, mutta kohtaavat usein merkittäviä haasteita niin projektin toteutuksen aikana, kuin sen jälkeenkin. Projektin alussa asetetut kriteerit onnistumiselle jäävät näin saavuttamatta. IT-projektien hallinnasta on tehty merkittävä määrä tutki-musta tunnistaen eri tekijöitä, jotka johtavat niin onnistumiseen kuin epäonnistumiseen. Myös sopivien onnistumiskriteerien merkitystä on painotettu, mutta usein niistä esiin nousevat aika, budjetti ja laatu. Integroivana kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma lähestyy IT-projektien onnistumisen arviointia kriittisestä näkökulmasta aloittaen perehtymällä informaatioteknologian käyttöönottamisen ja yleistymisen keskeisiin tekijöihin. Kilpailuedun tavoittelemisen huomataan nousevan esiin olennaisena motiivina projektien toteutukselle ilman, että selkeää konsensusta siitä, mitä kilpailuetu on ja mitkä tekijät sen muodostavat. Aiheen tiimoilta syvennytään organisaation aineellisten ja aineettomien resurssien tutkimiseen ja tunnistetaan ne piirteet, jotka täyttyessään mahdollistavat organisaation saavuttavan kilpailuedun. Oleellisena osana aihetta esiin nousevat organisaation IT-kyvykkyydet. IT-projekteja tarkastellaan huolellisemmin perehtymällä projektielinkaaren vaiheisiin ja niiden sisältämiin tehtäviin. Tämän jälkeen onnistumisen määrittelyä ja kriteerejä tarkastellaan kriittisestä näkökulmasta argumentoiden myös monivaiheisen arviointimallin puolesta. Perinteisten kriteerien todetaan muodostavan liian pelkistetty ja subjektiivinen kuva projektin onnistumisesta ja perusteita projektin tuotteen arvioinnin eriyttämiselle esitetään. Myös kilpailuetua mahdollistavien IT-kyvykkyyksien osallistamista arvioinnin kokonaisuuteen korostetaan. Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä ja kontribuutiona aiheelle esitetään IT-projektin onnistumisen monivaiheinen arviointimalli, jos-sa iteratiiviselle pohjalle rakentuvat projektin hallinta, projektin tuote ja IT-kyvykkyydet muodostavat jokainen omana arvioinnin kokonaisuutena mahdollistaen realistisen arvioinnin toteuttamisen. Asiasanat: IT-projektihallinta, onnistumiskriteerit, IT-kyvykkyydet, onnistumisen arviointi, kilpailuetufi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleOnnistumisen arviointi IT-Projekteissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411087085
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Information Systemsen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätieteen maisteriohjelmafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY