Onnistumisen arviointi IT-Projekteissa
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Informaatioteknologiaan investoiminen luo mahdollisuuksia organisaatioille kehittää ja tehostaa toimintaansa markkinoilla. Nämä mahdollisuudet tiedosta-en organisaatiot ovat motivoituneita käyttöönottamaan uutta teknologiaa odottaen sen myös luovan kilpailuetua. IT-projektit tarjoavat raamit ja työskentelymenetelmät informaatioteknologian käyttöönottamiselle organisaatioissa, mutta kohtaavat usein merkittäviä haasteita niin projektin toteutuksen aikana, kuin sen jälkeenkin. Projektin alussa asetetut kriteerit onnistumiselle jäävät näin saavuttamatta. IT-projektien hallinnasta on tehty merkittävä määrä tutki-musta tunnistaen eri tekijöitä, jotka johtavat niin onnistumiseen kuin epäonnistumiseen. Myös sopivien onnistumiskriteerien merkitystä on painotettu, mutta usein niistä esiin nousevat aika, budjetti ja laatu. Integroivana kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma lähestyy IT-projektien onnistumisen arviointia kriittisestä näkökulmasta aloittaen perehtymällä informaatioteknologian käyttöönottamisen ja yleistymisen keskeisiin tekijöihin. Kilpailuedun tavoittelemisen huomataan nousevan esiin olennaisena motiivina projektien toteutukselle ilman, että selkeää konsensusta siitä, mitä kilpailuetu on ja mitkä tekijät sen muodostavat. Aiheen tiimoilta syvennytään organisaation aineellisten ja aineettomien resurssien tutkimiseen ja tunnistetaan ne piirteet, jotka täyttyessään mahdollistavat organisaation saavuttavan kilpailuedun. Oleellisena osana aihetta esiin nousevat organisaation IT-kyvykkyydet.
IT-projekteja tarkastellaan huolellisemmin perehtymällä projektielinkaaren vaiheisiin ja niiden sisältämiin tehtäviin. Tämän jälkeen onnistumisen määrittelyä ja kriteerejä tarkastellaan kriittisestä näkökulmasta argumentoiden myös monivaiheisen arviointimallin puolesta. Perinteisten kriteerien todetaan muodostavan liian pelkistetty ja subjektiivinen kuva projektin onnistumisesta ja perusteita projektin tuotteen arvioinnin eriyttämiselle esitetään. Myös kilpailuetua mahdollistavien IT-kyvykkyyksien osallistamista arvioinnin kokonaisuuteen korostetaan. Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä ja kontribuutiona aiheelle esitetään IT-projektin onnistumisen monivaiheinen arviointimalli, jos-sa iteratiiviselle pohjalle rakentuvat projektin hallinta, projektin tuote ja IT-kyvykkyydet muodostavat jokainen omana arvioinnin kokonaisuutena mahdollistaen realistisen arvioinnin toteuttamisen.
Asiasanat: IT-projektihallinta, onnistumiskriteerit, IT-kyvykkyydet, onnistumisen arviointi, kilpailuetu
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikulttuurisuudesta aiheutuvat konfliktit ja niiden ehkäisy IT-projekteissa
Kylämies, Jaakko (2017)Tutkielman päämääränä on tutkia monikulttuurisuutta sekä sen aiheuttamia haasteita osana IT-projektien toteutusta. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, käyttäen aihealueesta aiemmin tehtyjä ... -
Kommunikaatio-ongelmat epäonnistuneissa IT-projekteissa
Mäkinen, Petri (2016)IT- projektien onnistumisaste on ollut huono viime vuosikymmenten ajan. Siitä huolimatta, että kyseinen ongelma on vaivannut IT- projekteja jo pitkään ja aihetta on tutkittu laajasti, yksiselitteisiä ratkaisuja ongelmaan ... -
Liikkeenjohdon konsulttien käyttö julkisen sektorin IT-projekteissa
Mäkinen, Saku (2022)Julkinen sektori on alkanut käyttämään liikkeenjohdon konsultteja IT-projekteissaan enemmän kuin koskaan ennen. Julkisuudessa julkiset IT-hankkeet ovat julkisuudessa epäonnistumisien takia. Julkisen sektorin IT-projektit ... -
Onnistumiseen johtavat tekijät IT-projekteissa
Koikkalainen, Miika (2023)IT-projektien onnistuminen ei ole itsestäänselvyys. Suuri osa aloitetuista IT-projekteista epäonnistuu osittain tai täysin. IT-projektien onnistumisen aste on viime vuosikymmenenä pysynyt noin kolmanneksessa, joten on ... -
Viestintä IT-projekteissa : merkitys, hallinta ja esteet
Elo, Miia (2014)Projektimuotoinen työskentely on yleistynyt pääasialliseksi työskentelymuodoksi erityisesti IT-alalla. Yksi onnistuneen projektin avaintekijöistä on toimiva projektiviestintä. Viestintään, sen hallintaan ja viestinnässä ...