dc.contributor.author | Neittaanmäki, Pekka | |
dc.contributor.author | Akimov, Kirill | |
dc.contributor.author | Akimova, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2024-11-06T11:27:37Z | |
dc.date.available | 2024-11-06T11:27:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Neittaanmäki, P., Akimov, K., Akimova, V. (2024). Sote-rahoitusmallien vertailu ja kehittäminen. <em>Informaatiotiedekunnan julkaisuja</em>.110. Jyväskylän yliopisto. <a href='http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0391-7'>URN: URN:ISBN:978-952-86-0391-7</a> | |
dc.identifier.isbn | 978-952-86-0391-7 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98148 | |
dc.description.abstract | Tässä raportissa tarkastellaan vuoden 2023 sosiaali- ja terveydenhuollon kuluja Manner-Suomen hyvinvointialueilla
ja Helsingin kaupungissa.
Vuonna 2024 hyvinvointialueet raportoivat palveluluokkakohtaiset sote-taloustietonsa ensimmäistä kertaa.
Uudistus oli merkittävä, sillä sote-talous- ja toimintatiedon yhdistely mahdollisti koko sote-palvelujärjestelmän
kustannusvaikuttavuuden tarkastelun hyvinvointialueittain. Uudistettu sote-järjestelmä mahdollistaa tarkan kulujen
analysoinnin ja rahoituksen kohdentamisen hyvinvointialueittain muuttuvia tarpeita vastaavasti.
Raportissa suhteutetaan yli 90 % valtakunnallisista sote-kuluista asiakastietoihin, mikä tekee kulutiedoista
vertailukelpoisia. Asiakkuuskohtaisesta näkökulmasta tarkastellaan seuraavien sote-toimialojen kuluja: erikoissairaanhoito,
perusterveydenhuollon avohoito, perustason vuodeosastohoito, suun terveydenhuolto,
iäkkäiden sosiaalipalvelut, vammaisten sosiaalipalvelut ja lastensuojelu. Tarkastelu osoittaa suuren vaihtelun
sote-palveluntuoton hinnoissa: esimerkiksi halvimmat ja kalleimmat iäkkäiden sosiaalipalvelut poikkesivat
Manner-Suomen keskitasosta yli 30 %.
Analysoimme vuonna 2023 käytössä olleen asukasluku- ja tarvepainotteisen rahoitusmallin kattavuutta hyvinvointialuekohtaisesta
näkökulmasta. Analyysia varten hyvinvointialuekohtaiset asiakkuustiedot on muunnettu
rahoitustarvearvioiksi painottamalla asiakkuudet niiden Manner-Suomen keskikuluillaan. Analyysi osoittaa,
että vuonna 2023 käytössä ollut rahoitusmalli haastelisäyksittäin kattoi hyvinvointialueiden rahoitustarpeista
75,39–98,15 %.
Tehtäessä vuoden 2026 rahoituslaskelmaa on käytössä hyvinvointialueuudistuksen ansiosta järjestelmällistettyä
tietoa kuluista vuosilta 2023 ja 2024. Lisäksi Kanta-palvelussa olevan sote-tiedon pohjalta voidaan
tekoälyä hyödyntävillä ennustemalleilla arvioida hyvinvointialuekohtaiset sote-rahoitustarpeet sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tämä mahdollistaa tarkemman hyvinvointialuekohtaisen kuluennusteen. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Sote-rahoitusmallien vertailu ja kehittäminen | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-86-0391-7 | |
dc.relation.issn | 2323-5004 | |
dc.relation.numberinseries | 110 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2024 Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.yso | rahoitus | |
dc.subject.yso | sosiaalipalvelut | |
dc.subject.yso | kustannukset | |
dc.subject.yso | terveyspalvelut | |
dc.subject.yso | hyvinvointialueet | |
dc.subject.yso | vaikuttavuus | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1307 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7517 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3307 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1655 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4230 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |