Hyvinvointialueiden edellytykset hyödyntää kustannusvaikuttavuustietoa resurssien allokoinnissa
Tässä tutkielmassa arvioidaan miten hyvinvointialueet ovat allokoineet sosiaali- ja terveyspalvelujen resurssejaan ensimmäiselle toimintavuodelle ja millaiset edellytykset niillä on hyödyntää kustannusvaikuttavuustietoa allokointipäätösten pohjana. Tutkimuksen kohteena ovat Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen hyvinvointialueet. Tutkimus tehtiin Valtiovarainministeriön kustannusvaikuttavuuden osaamiskeskuksen toimeksiannosta.
Tutkimus sisältää sosiaali- ja terveyspalvelujen instituutioita, resurssien allokointia ja vaikuttavuutta koskevan kirjallisuuskatsauksen sekä rekisteriaineistosta, talousarviodokumenteista ja johdon haastattelusta syntyneen empiirisen aineiston laadullisen ja määrällisen analyysin. Tulosten mukaan tutkimuksen kohteena olleilla hyvinvointialueilla ei niiden ensimmäisenä toimintavuonna ollut edellytyksiä hyödyntää lähtöorganisaatioiden tai oman organisaation kustannusvaikuttavuustietoa resurssien allokointia koskevassa päätöksenteossa. Toteutuneita allokointipäätöksiä ohjasi pääasiassa historiatieto ja poliittinen näkemys. Kustannusvaikuttavuustiedon hyödyntämistä estivät puutteet sekä talousraportoinnissa että vaikuttavuuden johtamisessa.
Hyvinvointialueille suositellaan monipuolisesti eri menetelmiä hyödyntävän, läpinäkyvän ja systemaattisen resurssien allokointiprosessin käyttöönottamista. Lisäksi valtakunnallista hyvinvointialueiden raportointia ja ohjausta on syytä kehittää kustannusvaikuttavuustiedon laadun ja saatavuuden parantamiseksi sekä sen systemaattisen hyödyntämisen edistämiseksi. Jatkossa hyvinvointialueiden talouden ja vaikuttavuuden johtamisen sekä resurssien allokointiin liittyvän päätöksenteon kehittymistä on syytä seurata sekä osana ohjaustyötä että akateemisen tutkimuksen keinoin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvinvointialueiden ensimmäisen toimintavuoden talousarviovalmistelun haasteet : case Keski-Suomen hyvinvointialue
Lampinen, Noora (2024)Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämislakien mukaiset järjestämisvastuut siirtyivät kunnilta ja kuntayhtymiltä 21:lle hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen. Sosiaali- ja terveysministeriö (2023) kertoo ... -
The economic ideas in expert statements of the 2021 Finnish healthcare and social services reform
Salo, Otso (2023)Tämä maisterintutkielma tarkastelee ideoiden tutkimuksen näkökulmasta vuoden 2021 sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen parlamentaarista valmistelua ja erityisesti sen taloudellisia perusteluja. Kaikkiaan eduskunta ... -
Sote-uudistuksen aiheuttaman organisaatiomuutoksen vaikutus työhyvinvointiin hyvinvointialueella
Marttila, Vilma (2023)Tämä tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän roolista hyvinvointivaltiossa ja Suomen hallintohistorian yhdestä isoimmasta reformista eli sote-uudistuksesta. Tutkimuskysymykseni ... -
IT-sopimushallinnan haasteet hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä
Knuutila, Jere (2022)Sote-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille, joiden toiminta on ajoitettu alkavaksi 1.1.2023. Samalla osa kuntien hallinnoimista ... -
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuus vuoden 2022 aluevaaliohjelmissa
Kaipainen, Moona (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuutta vuoden 2022 aluevaaliohjelmista. Tutkimuskysymyksenä on ”miten poliittiset puolueet halusivat edistää sosiaali- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.