Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorRaatikainen, Sanna
dc.date.accessioned2024-11-06T07:06:13Z
dc.date.available2024-11-06T07:06:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98143
dc.description.abstractLapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen myöhemmälle oppimisen polulle. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin viisivuotiaiden lasten tehostetun tuen pedagogista dokumentaatiota kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa laadituissa asiakirjoissa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arvioinnin ja seurannan (ESKO) –tutkimushankkeen keräämästä vuonna 2016 syntyneiden lasten pedagogisista asiakirjoista (N= 47). Aineiston analyysissä hyödynnettiin diskurssianalyysiä tarkasteltaessa, miten lapsi ja kasvattaja asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa. ESKO- tutkimushanke keräsi tutkimusaineiston harkinnanvaraisen otannan perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmiltä toukokuussa 2022. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsi asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kolmeen eri positioon: näkymättömänä, tuettavana ja yksilönä. Kasvattaja asemoitiin kolmeen positioon: haamukasvattajana, aikuinen tukijana ja nimettynä kasvattajana. Sekä lapsi- että kasvattaja- positioiden kirjaamisen tarkkuus ja kirjaustavat vaihtelivat asiakirjoissa. Lapselle tarjottavista tukijärjestelyistä kirjoitettiin usein passiivimuodossa, jolloin tuen toteuttaja tuotiin harvoin asiakirjoissa esille.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertehostettu tuki
dc.subject.otherpedagoginen dokumentaatio
dc.subject.otherkaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.titleViisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411066992
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysolapsen kehitys
dc.subject.ysokokeilu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright