Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMertala, Pekka
dc.date.accessioned2024-10-31T07:54:31Z
dc.date.available2024-10-31T07:54:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationMertala, P. (2024). Diginatiivimyytin lyhyt oppimäärä. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>18</i>(3), 128-135. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.144817" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.144817</a>
dc.identifier.otherCONVID_243732887
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97906
dc.description.abstractTämän tekstin kirjoittamiselle on kaksi motiivia, altruistinen sekä itsekäs. Ensiksikin suomeksi ei ole aiemmin julkaistu yleiskatsausta diginatiivimyytistä. Koska myytti on edelleen elinvoimainen, koen että helpo(hko)sti lähestyttävä tutkimusperustainen katsaus voisi osaltaan auttaa sen vaarojen hahmottamisessa. Toiseksi joskus ihmisen vain tulee selättää demoninsa. Tarkoitan tällä sitä, että olen työskennellyt ensin opettajana ja sittemmin tutkijana ja opettajankouluttajana pian 15 vuoden ajan. Sinä aikana diginatiivimyytti on noussut esiin toistuvasti esiin julkisessa keskustelussa (Mertala & Salomaa, 2016) opettajaopiskelijoiden ja opettajien uskomuksissa (Dong & Mertala, 2020; Mertala, 2019a, Mertala, 2020a; Mertala & Salomaa, 2016) sekä tutkimuskirjallisuudessa (Mertala ym., 2024) ja olen vuosien varrella käyttänyt epäterveellisen määrän aikaa myytin pitkäikäisyyden ja suosion pohtimiseen. Tämä artikkeli saa täten toimia lähtölaukauksena elämäntaparemontille: on aika summata ajatukset yhteen ja siirtyä elämässä eteenpäin. Tyylilajillisesti kirjoitus tasapainoilee kevyen narratiivisen katsauksen ja kriittisen esseen välimaastossa. Artikkeli jakautuu neljään sisällölliseen päälukuun. Niistä ensimmäisessä käyn läpi diginatiivimyytin syntyä, historiaa ja merkitystä. Toisessa pääluvussa tarkastelen diginatiivin vähemmän huomiota saaneen vastaparin digitaalisen maahanmuuttajan käsitettä. Kolmannessa pääluvussa esitän näkemykseni syistä, jotka ovat pitäneet myytin elossa jo yli 20 vuotta. Viimeisessä pääluvussa pohdin sitä, miten diginatiivimyytistä voitaisiin päästä vihdoin ja viimein eroon.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-ND 4.0
dc.titleDiginatiivimyytin lyhyt oppimäärä
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410316756
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange128-135
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume18
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.relation.grantnumber355523
dc.subject.ysotietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysouskomukset
dc.subject.ysokritiikki
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysodiginatiivit
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7221
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6088
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1067
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28880
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27098
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28850
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.144817
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Research Fellow, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiatutkija, SAfi
jyx.fundinginformationSuomen Akatemia (355523)
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-ND 4.0