Diginatiivimyytin lyhyt oppimäärä
Mertala, P. (2024). Diginatiivimyytin lyhyt oppimäärä. Kasvatus ja aika, 18(3), 128-135. https://doi.org/10.33350/ka.144817
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Kasvatus & Aika
Tämän tekstin kirjoittamiselle on kaksi motiivia, altruistinen sekä itsekäs. Ensiksikin suomeksi ei ole aiemmin julkaistu yleiskatsausta diginatiivimyytistä. Koska myytti on edelleen elinvoimainen, koen että helpo(hko)sti lähestyttävä tutkimusperustainen katsaus voisi osaltaan auttaa sen vaarojen hahmottamisessa. Toiseksi joskus ihmisen vain tulee selättää demoninsa. Tarkoitan tällä sitä, että olen työskennellyt ensin opettajana ja sittemmin tutkijana ja opettajankouluttajana pian 15 vuoden ajan. Sinä aikana diginatiivimyytti on noussut esiin toistuvasti esiin julkisessa keskustelussa (Mertala & Salomaa, 2016) opettajaopiskelijoiden ja opettajien uskomuksissa (Dong & Mertala, 2020; Mertala, 2019a, Mertala, 2020a; Mertala & Salomaa, 2016) sekä tutkimuskirjallisuudessa (Mertala ym., 2024) ja olen vuosien varrella käyttänyt epäterveellisen määrän aikaa myytin pitkäikäisyyden ja suosion pohtimiseen. Tämä artikkeli saa täten toimia lähtölaukauksena elämäntaparemontille: on aika summata ajatukset yhteen ja siirtyä elämässä eteenpäin. Tyylilajillisesti kirjoitus tasapainoilee kevyen narratiivisen katsauksen ja kriittisen esseen välimaastossa. Artikkeli jakautuu neljään sisällölliseen päälukuun. Niistä ensimmäisessä käyn läpi diginatiivimyytin syntyä, historiaa ja merkitystä. Toisessa pääluvussa tarkastelen diginatiivin vähemmän huomiota saaneen vastaparin digitaalisen maahanmuuttajan käsitettä. Kolmannessa pääluvussa esitän näkemykseni syistä, jotka ovat pitäneet myytin elossa jo yli 20 vuotta. Viimeisessä pääluvussa pohdin sitä, miten diginatiivimyytistä voitaisiin päästä vihdoin ja viimein eroon.
...
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243732887
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiatutkija, SALisätietoja rahoituksesta
Suomen Akatemia (355523)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Language teachers using technology : reasons and beliefs
Tommiska, Elmeri (2023)Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian käytön syitä, ja näiden suhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto opetusteknologian yleisyydestä ... -
Consumer behavior in digital era : general aspects and findings of empirical studies on digital music with a retrospective discussion
Halttunen, Veikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Juu vai ei digiteknologialle? : pandemia haastaa opettajia ja tutkijoita muuttamaan kysymyksiä teknologiatuetusta oppimisesta
Lämsä, Joni (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Koronaviruspandemian aikana olemme kaikki kehittyneet. Olemme kehittyneet epävarmuuden sietämisessä. Olemme kehittyneet digitaalisen teknologian hyödyntämisessä, kun maito on loppu ja leipäpussissa on vain murut jäljellä. ... -
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio
Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.