Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
Mertaniemi, M., Aalto, I., Ailinpieti, J., Asell, P., Borgmästars, M., Hokkanen, M., Huttu-Pantsari, K., Juutilainen, T., Juutinen, A., Kallio, M., Ladvelin, M., Leisku-Johansson, A., Lustig, P., Mouhu, H., Niemeläinen, S., Pääkkönen, T., Raiko, L., Salminen, J., Sarvilinna, R., . . . Ylönen, H. (2024). Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa. eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/laadukas-lukiopolku/
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto
Suomen harjoittelukoulujen lukioiden laatukäsikirja on tehty eri puolilla Suomea toimivien yliopistojen harjoittelukoulujen yhteistyönä. Se on suunnattu ensisijaisesti harjoittelukouluille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki lukiot omassa laatutyössään. Harjoittelukoulut ovat yliopistojen alaisia oppilaitoksia, jotka järjestävät tutkimusperustaista perusopetusta ja lukiokoulutusta sekä opettajankoulutukseen liittyvää ohjattua harjoittelua. Lisäksi aktiivinen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta on tärkeä osa harjoittelukoulujen tehtävää. Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioiden laatuhanketta, jonka tavoitteena on laadukas sekä yhdenmukainen lukiokoulutus ja sen pitkäjänteinen kehittäminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on määritellyt lukiokoulutukselle neljä laatutekijää: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Ministeriö on määritellyt laatutyön tavoitteiksi osaamistason ja osaamisen laadun nostamisen sekä alueellisten ja yksilöiden välisten oppimiserojen kaventamisen. Käsikirjassa laadun prosesseja tarkastellaan pääasiallisesti opiskelijan näkökulmasta. Tämä korostaa lukiokoulutuksen tehtävää opiskelijan kasvun, oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukijana. Yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa toteutetun laadunhallinnan tavoitteena on kehittyminen oppivaksi yhteisöksi. Käsikirja on työkalu, joka tarjoaa perustan jokaisen lukion omalle laatutyölle. Sen materiaalia voi muokata ja tarkentaa omaan yhteisöönsä sopivaksi laatukäsikirjaksi, jonka avulla voi tarkastella oman yksikön laatua ja kehittää sitä. Lisäksi laatukäsikirjaa voi hyödyntää esimerkiksi uusien opettajien perehdyttämisessä ja harjoittelijoiden ohjaamisessa. Käsikirja koostuu seuraavista osa-alueista: lukioon hakeutuminen, oppiminen, opetus ja arviointi, ylioppilastutkinto, ohjaus ja jatko-ohjaus, hyvinvointi, osallisuus ja oppimisen tuki, oppimisympäristöt, johtaminen ja toimintakulttuuri, sidosryhmäyhteistyö sekä ohjattu harjoittelu. Jokaisesta prosessista on oma toiminnan kuvaus, jonka jälkeen tulevat laatukortit. Niissä asetetaan laadun tavoitteet, kuvataan laatukriteerit eli toiminnan tavoitetilat sekä määritellään arviointitavat, vastuutahot ja seurantajaksot. Liitteet-kohdassa on listattuna ohjeistuksia ja erilaisia suunnitelmia sekä kyselyitä, joita kunkin harjoittelukoulun lukion omassa laatukäsikirjassa on tärkeä huomioida. Laatukäsikirjan tukena on lisäksi jatkuvasti päivittyvä materiaalipankki, joka löytyy eNorssin sivuilta. Laatukäsikirjan sisältö perustuu oppivelvollisuuslakiin, lukiolakiin, valtioneuvoston asetukseen lukiokoulutuksesta, oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin, lukion opetussuunnitelmaan, harjoittelukoulujen strategiaan sekä lukiokoulutuksen laatustrategiaan sekä muihin kouluhallintoa koskeviin lakeihin.
...
Julkaisija
eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkostoISBN
978-952-86-0275-0
Alkuperäislähde
https://enorssi.fi/laadukas-lukiopolku/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243073871
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [556]
Rahoittaja(t)
OpetushallitusRahoitusohjelmat(t)
OPH, MuutLisätietoja rahoituksesta
Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioiden Verratonta laatua -laatuhanketta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmoijana menestymistä edesauttavat tekijät
Virkkunen, Johanna (2021)Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma kartoittaa ohjelmoijana menestymistä edesauttavia tekijöitä. Ohjelmoijana menestymistä tarkastellaan useasta, kuten ohjelmistoalan ammattilaisena sekä koulutuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ... -
Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
Perälä, Pirita (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehittämis ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ammatillinen toimijuus ja laadukas pedagoginen toiminta
Sirén, Aino (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen toimijuuden ilmenemistä sekä sitä rajoittavia ja edistäviä tekijöitä laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuksessa. Pedagoginen toiminta on yksi ... -
Kirjaaminen osana sosiaalityön asiantuntijuutta
Kluukeri, Auli (2024)Sosiaalihuollon kirjaamisvaatimukset muuttuvat parhaillaan rakenteisen kirjaamisen, kansallisesti yhtenäisten asiakirjojen ja kanta-arkistoinnin edetessä sosiaalihuollon palvelujen osalta. Sosiaalityön asiantuntijuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.