Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
Mertaniemi, M., Aalto, I., Ailinpieti, J., Asell, P., Borgmästars, M., Hokkanen, M., Huttu-Pantsari, K., Juutilainen, T., Juutinen, A., Kallio, M., Ladvelin, M., Leisku-Johansson, A., Lustig, P., Mouhu, H., Niemeläinen, S., Pääkkönen, T., Raiko, L., Salminen, J., Sarvilinna, R., . . . Ylönen, H. (2024). Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa. eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/laadukas-lukiopolku/
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto
Suomen harjoittelukoulujen lukioiden laatukäsikirja on tehty eri puolilla Suomea toimivien yliopistojen harjoittelukoulujen yhteistyönä. Se on suunnattu ensisijaisesti harjoittelukouluille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki lukiot omassa laatutyössään. Harjoittelukoulut ovat yliopistojen alaisia oppilaitoksia, jotka järjestävät tutkimusperustaista perusopetusta ja lukiokoulutusta sekä opettajankoulutukseen liittyvää ohjattua harjoittelua. Lisäksi aktiivinen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta on tärkeä osa harjoittelukoulujen tehtävää. Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioiden laatuhanketta, jonka tavoitteena on laadukas sekä yhdenmukainen lukiokoulutus ja sen pitkäjänteinen kehittäminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on määritellyt lukiokoulutukselle neljä laatutekijää: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Ministeriö on määritellyt laatutyön tavoitteiksi osaamistason ja osaamisen laadun nostamisen sekä alueellisten ja yksilöiden välisten oppimiserojen kaventamisen. Käsikirjassa laadun prosesseja tarkastellaan pääasiallisesti opiskelijan näkökulmasta. Tämä korostaa lukiokoulutuksen tehtävää opiskelijan kasvun, oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukijana. Yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa toteutetun laadunhallinnan tavoitteena on kehittyminen oppivaksi yhteisöksi. Käsikirja on työkalu, joka tarjoaa perustan jokaisen lukion omalle laatutyölle. Sen materiaalia voi muokata ja tarkentaa omaan yhteisöönsä sopivaksi laatukäsikirjaksi, jonka avulla voi tarkastella oman yksikön laatua ja kehittää sitä. Lisäksi laatukäsikirjaa voi hyödyntää esimerkiksi uusien opettajien perehdyttämisessä ja harjoittelijoiden ohjaamisessa. Käsikirja koostuu seuraavista osa-alueista: lukioon hakeutuminen, oppiminen, opetus ja arviointi, ylioppilastutkinto, ohjaus ja jatko-ohjaus, hyvinvointi, osallisuus ja oppimisen tuki, oppimisympäristöt, johtaminen ja toimintakulttuuri, sidosryhmäyhteistyö sekä ohjattu harjoittelu. Jokaisesta prosessista on oma toiminnan kuvaus, jonka jälkeen tulevat laatukortit. Niissä asetetaan laadun tavoitteet, kuvataan laatukriteerit eli toiminnan tavoitetilat sekä määritellään arviointitavat, vastuutahot ja seurantajaksot. Liitteet-kohdassa on listattuna ohjeistuksia ja erilaisia suunnitelmia sekä kyselyitä, joita kunkin harjoittelukoulun lukion omassa laatukäsikirjassa on tärkeä huomioida. Laatukäsikirjan tukena on lisäksi jatkuvasti päivittyvä materiaalipankki, joka löytyy eNorssin sivuilta. Laatukäsikirjan sisältö perustuu oppivelvollisuuslakiin, lukiolakiin, valtioneuvoston asetukseen lukiokoulutuksesta, oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin, lukion opetussuunnitelmaan, harjoittelukoulujen strategiaan sekä lukiokoulutuksen laatustrategiaan sekä muihin kouluhallintoa koskeviin lakeihin.
...
Julkaisija
eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkostoISBN
978-952-86-0275-0
Alkuperäislähde
https://enorssi.fi/laadukas-lukiopolku/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243073871
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [551]
Rahoittaja(t)
OpetushallitusRahoitusohjelmat(t)
OPH, MuutLisätietoja rahoituksesta
Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioiden Verratonta laatua -laatuhanketta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaan käsitys opetusharjoittelijan roolista harjoittelukoulussa
Liikanen, Anne-Miia (2000) -
Harjoittelukoulussa opetusharjoittelua ohjaavien opettajien ammatillisen identiteetin neuvottelu
Mouhu, Heidi (Jyväskylän yliopisto, 2021)The dissertation examines the professional identity negotiation of the supervising teachers in Teacher Training Schools. The aims of this study were to investigate 1) what kind of professional identity tensions did the ... -
Laadun oppiminen pienissä yrityksissä : mallin konstruointi ja kehittäminen
Turjanmaa, Pirkko (Jyväskylän yliopisto, 2005)The purpose of the research was to describe and interpret the process of quality learning in small companies and, based on the findings, to construct and develop a model of this process. The overall model was built in two ... -
Quality management of research, development and innovation activities in Finnish universities of applied sciences
Kajaste, Matti (Taylor & Francis, 2018)This study utilises the quality audit reports of Finnish Universities of Applied Sciences to describe the quality management of their research, development and innovation activities (RDI). The institutions are trying ... -
Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
Hudd, Maria (2019)Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.