Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorHautanen, Casper
dc.date.accessioned2024-10-19T15:04:42Z
dc.date.available2024-10-19T15:04:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97523
dc.description.abstractPro gradu -tutkielman tarkoituksena on laadullisesti tutkia ja selvittää, miten eri toimialoilla toimivat johtajat mieltävät huumorin ja käyttävät sitä omassa johtamistyössään sekä mitä vaikutuksia eri toimialoilla on johtajien huumoriin. Tutkimustehtävänä oli selvittää, onko organisaatioiden toimialoilla vaikutusta johtajien huumoriin tai siihen, miten he sitä käyttävät. Tutkielmalla pyritään parantamaan ymmärrystä siitä, miten huumori näkyy eri toimialoilla ja minkälainen rooli huumorilla on eri toimialojen johtajien kesken. Tutkimuksen alatutkimuskysymyksissä perehdytään johtajien näkemyksiin huumorin merkityksestä ja sen roolista johtamisessa sekä toimialan vaikutuksesta huumoriin johtamisessa. Tutkielman teoriaosuus koostuu huumoriin sekä johtamiseen liittyvistä aikaisemmista tutkimuksista ja artikkeleista. Laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla yhdeksää johtajaa, jotka jakautuivat heidän edustamansa organisaation ja toimialan mukaan tasan kolmeen eri ryhmään. Nämä ryhmät koostuivat opetus, terveyspalvelu- ja finanssialan johtajista. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että huumori mielletään yhä tärkeäksi johtamisessa, vaikka siihen liittyy riskejä ja mahdollisia väärinymmärryksiä. Kiusaavaa tai halventavaa huumoria ei hyväksytä. Johtajien vastausten mukaan huumorin käyttötavat johtamisessa liittyvät vahvasti luottamuksen rakentamiseen ja ilmapiirin parantamiseen, jolloin huumorin koetaan edistävän työyhteisön yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Avoin ja tilannekohtainen huumori koetaan johtajien keskuudessa huumorin muodoista tehokkaimmaksi, mutta samalla on tärkeää osata myös vakavoitua. Tutkimuksen tulosten perusteella huumorin käyttötavat eroavat eri toimialojen välillä, ja jokaisella toimialalla on omat huumorin erityispiirteensä. Johtajien vastausten mukaan huumorin nähdään myös muuttuvan ajan, paikan ja ihmisten mukaan, vaikka huumorikäytännöt eivät välttämättä olisikaan muuttuneet eri toimialojen organisaatioissa. Tutkimus osoittaa, että huumorin päämäärät eroavat toimialojen välillä toisistaan, mutta vaikka toimialat asettavat huumorille tietyt raamit, lopullisen huumorin luovat ihmiset.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY-NC-ND
dc.titleHuumori johtamisessa kolmen eri toimialan organisaatiossa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410196385
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND