Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSimula, Mikko
dc.contributor.authorLehtimäki, Miia
dc.date.accessioned2024-10-16T13:06:59Z
dc.date.available2024-10-16T13:06:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97481
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Lehtimäki, M. 2024. Työikäisten kulkutapavalinnat työmatkaliikkumisessa. Yksilö-, sosiaalisten ja fyysisten ympäristötekijöiden vaikutukset päätöksentekoon. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 73 s., 2 liite. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten työikäiset kuvailevat työmatkaliikkumistaan sekä minkälaiset tekijät vaikuttivat kulkutapavalintoihin. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty osana valtakunnallista STYLE-tutkimusta vuosina 2019–2020. Aineisto koostuu 43 haastattelusta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalipsykologi Van Ackerin ym. (2010) kulkutapakäyttäytymisen viitekehys. Teorian mukaan yksilö tekee kulkutapavalintoja koskevia päätöksiä kolmella (lyhyen, keskipitkän sekä pitkän) hierarkkisella tasolla. Teoriassa vaikutustekijät on jaettu kolmeen luokkaan, jotka ovat yksilölliset tekijät sekä sosiaalisen ja fyysisen ympäristön tekijät. (Van Acker ym. 2010, 5–8) Tutkimuksessa havaittiin, että vaikutustekijöiden kirjo on laaja. Yksilötasolla vaikuttavia tekijöitä olivat asenteelliset tekijät, aikabudjetti, tottumukset ja rutiinit, taloudelliset tekijät sekä liikunnallinen elämäntyyli. Sosiaalisen ympäristön vaikuttavina tekijöinä toimivat keskeisesti perhe, työkaverit sekä kulttuuriset merkityksenannot. Fyysisen ympäristön vaikutustekijöitä oli esimerkiksi sääolosuhteet sekä ympäristön olosuhteet & ominaisuudet, kuten pyöräilyverkoston toimivuus. Keskeinen havainto tutkimuksessa oli se, että kulkutapavalintoihin vaikuttavat erityisesti hyödyllisyys, helppous ja mukavuudenhaluisuus. Näiden kolmen tekijän vaikutus kulkutapavalintoihin perustui jokaisen henkilökohtaiseen arvioon. Arvioon puolestaan vaikuttivat esimerkiksi ikä, auton omistaminen, perhevelvollisuudet sekä kodin ja työpaikan välinen etäisyys. Asiasanat: työmatkaliikkuminen, työikäiset, arkiliikkuminenfi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleTyöikäisten kulkutapavalinnat työmatkaliikkumisessa — Yksilö-, sosiaalisten ja fyysisten ympäristötekijöiden vaikutukset päätöksentekoon
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410166347
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Social Sciences of Sporten
dc.contributor.oppiaineLiikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelmafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY