Puusta pelikentille : varhaisvuosien fyysisten ja sosioemotionaalisten ympäristötekijöiden yhteys 7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin ja liikunnan itsearviointeihin
Päivämäärä
2010Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko 7-vuotiaana mitattujen motoristen perustaitojen taustalla yhteyttä lapsuuden ajan fyysisiin ja sosioemotionaalisiin ympäristötekijöihin.
Tutkimukseen pyydettiin syksyllä 2008 harkinnanvaraisesti 125 alakoulun ensimmäisen luokan oppilasta Pohjois-Karjalasta ja Etelä-Pohjanmaalta. Tilastolliseen tarkasteluun hyväksyttiin 43 oppilasta viidestä Pohjois-Karjalalaisesta ja 46 oppilasta
kahdesta Etelä-Pohjalaisesta alakoulusta. Lopullisen tutkimusjoukon muodostivat 89 ensimmäisen luokan oppilasta, joista poikia 50 ja tyttöjä 39.
Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin kyselylomaketta, itsearviointilomaketta sekä koehenkilöiden havainnointia. Vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella kartoitimme tutkimukseen osallistuneiden lasten lapsuusajan fyysisiä ja sosioemotionaalisia kasvuympäristötekijöitä. Lasten suhtautumista liikuntaa kohtaan ja liikuntapätevyyden tuntemuksia selvitimme lapsille suunnitellulla itsearviointilomakkeella. Koehenkilöiden havainnoinnilla selvitettiin motoristen perustaitojen taso tutkimushetkellä. Aineistoa käsiteltäessä hyödynnettiin SPSS 15.0 -ohjelmiston frekvenssianalyysiä, Mannin-Whitneyn U-testiä ja Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa.
Tutkimustuloksissa todettiin, että kodin lähiympäristötekijät, kuten hiekkapiha, nurmikko, metsä, leikkipuisto ja mäki tai kumpare, olivat vähintään 86 prosentissa tapauksista saatavilla ja ne muodostivat yleisimmän liikkumisympäristön tutkimusjoukon lapsilla 3-7-vuotiaana. Pojilla ja tytöillä oman tai lähikunnan liikuntapaikkojen käyttämistiheydellä oli useita yhteyksiä motoristen perustaitojen kanssa. Erityisesti tytöillä yhteydet olivat merkittäviä. Pojilla välineenkäsittelytaitojen todettiin olevan tyttöjä paremmat, merkitsevä ero löydettiin pallon potkutaidossa. Pojilla välineenkäsittelytaitojen taustalta löydettiin yhteyksiä laajaa tilaa ilmentävien fyysisten ympäristötekijöiden kanssa. Lisäksi havaittiin viitteitä siitä, että haja-asutusalue tarjoaisi taajamaa tai kaupunkia otollisemman
ympäristön välineenkäsittelytaitojen kehittymiselle. Tyttöjen staattinen tasapainotaito oli poikia merkitsevästi parempi, mutta tutkituista ympäristötekijöistä syitä tähän ei löydetty. Sosioemotionaalisista ympäristötekijöistä esiin nousi äidin merkittävä rooli lasten asennoitumiseen liikuntaa kohtaan. Lisäksi havaittiin, että perhepäivähoidossa paljon aikaa viettäneiden
lasten liikuntapätevyyden kokemukset ja asennoituminen liikuntaa
kohtaan olivat merkitsevästi negatiivisempia verrattuna päivähoidossa paljon aikaa viettäneisiin lapsiin.
Tämän tutkimusaineiston mukaan 3-7-vuotiaan lapsen ideaaliympäristö motoristen perustaitojen kehittymisen kannalta tarjoaa fyysisten ympäristötekijöiden monipuolisen saatavuuden ja riittävän liikkumisen vapauden. Sosioemotionaalisen ympäristön näkökulmasta vanhempien aktiivisuus liikkumismahdollisuuksien tarjoamisessa ja oma liikunnallinen esimerkki ovat tärkeitä tekijöitä lapsen motoristen perustaitojen kehittymisen kannalta.
...
Muu nimeke
Varhaisvuosien fyysisten ja sosioemotionaalisten ympäristötekijöiden yhteys 7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin ja liikunnan itsearviointeihinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
7-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mitattuna sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys motorisiin perustaitoihin
Mäkäräinen, Karoliina (2017)Mäkäräinen, K. 7 -vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mi-tattuna sekä aktiivisuuden yhteys motorisiin taitoihin. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 144 ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Alakouluikäisten lasten yksilöllisten taustatekijöiden yhteydet motorisiin perustaitoihin
Kiiskinen, Matias (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten alakouluikäiset selviytyivät motorisia perustaitoja mittaavista testeistä. Lisäksi tarkasteltiin yksilön rakenteellis-ten taustatekijöiden (pituus, paino, painoindeksi, sukupuoli) ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.