Työikäisten kulkutapavalinnat työmatkaliikkumisessa — Yksilö-, sosiaalisten ja fyysisten ympäristötekijöiden vaikutukset päätöksentekoon
Authors
Date
2024Discipline
Master's Degree Programme in Social Sciences of SportLiikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelmaCopyright
© The Author(s)
TIIVISTELMÄ
Lehtimäki, M. 2024. Työikäisten kulkutapavalinnat työmatkaliikkumisessa. Yksilö-, sosiaalisten ja fyysisten ympäristötekijöiden vaikutukset päätöksentekoon. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 73 s., 2 liite.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten työikäiset kuvailevat työmatkaliikkumistaan sekä minkälaiset tekijät vaikuttivat kulkutapavalintoihin. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty osana valtakunnallista STYLE-tutkimusta vuosina 2019–2020. Aineisto koostuu 43 haastattelusta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalipsykologi Van Ackerin ym. (2010) kulkutapakäyttäytymisen viitekehys. Teorian mukaan yksilö tekee kulkutapavalintoja koskevia päätöksiä kolmella (lyhyen, keskipitkän sekä pitkän) hierarkkisella tasolla. Teoriassa vaikutustekijät on jaettu kolmeen luokkaan, jotka ovat yksilölliset tekijät sekä sosiaalisen ja fyysisen ympäristön tekijät. (Van Acker ym. 2010, 5–8)
Tutkimuksessa havaittiin, että vaikutustekijöiden kirjo on laaja. Yksilötasolla vaikuttavia tekijöitä olivat asenteelliset tekijät, aikabudjetti, tottumukset ja rutiinit, taloudelliset tekijät sekä liikunnallinen elämäntyyli. Sosiaalisen ympäristön vaikuttavina tekijöinä toimivat keskeisesti perhe, työkaverit sekä kulttuuriset merkityksenannot. Fyysisen ympäristön vaikutustekijöitä oli esimerkiksi sääolosuhteet sekä ympäristön olosuhteet & ominaisuudet, kuten pyöräilyverkoston toimivuus.
Keskeinen havainto tutkimuksessa oli se, että kulkutapavalintoihin vaikuttavat erityisesti hyödyllisyys, helppous ja mukavuudenhaluisuus. Näiden kolmen tekijän vaikutus kulkutapavalintoihin perustui jokaisen henkilökohtaiseen arvioon. Arvioon puolestaan vaikuttivat esimerkiksi ikä, auton omistaminen, perhevelvollisuudet sekä kodin ja työpaikan välinen etäisyys.
Asiasanat: työmatkaliikkuminen, työikäiset, arkiliikkuminen
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puusta pelikentille : varhaisvuosien fyysisten ja sosioemotionaalisten ympäristötekijöiden yhteys 7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin ja liikunnan itsearviointeihin
Laukkanen, Arto; Rannikko, Olli (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko 7-vuotiaana mitattujen motoristen perustaitojen taustalla yhteyttä lapsuuden ajan fyysisiin ja sosioemotionaalisiin ympäristötekijöihin. Tutkimukseen pyydettiin syksyllä ... -
Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon
Eskelinen, Eevariikka (2018)Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja ... -
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset päätöksentekoon
Karmakka, Jovan (2022)Suosittelujärjestelmiä käytetään laajasti suodattamaan suuri määrä informaatiota. Niiden tehtävänä on luoda käyttäjälle personoitua sisältöä ja helpottaa päätöksenteossa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan erilaisten ... -
Varhaiskasvatusjohtajien inkluusiokäsitykset ja inkluusion vaikutukset päätöksentekoon
Käkönen, Johanna (2023)Laadullinen tutkimus varhaiskasvatusjohtajien inkluusiokäsityksistä sekä inkluusion vaikutuksista päätöksentekoon.