dc.contributor.author | Soininen, Viola | |
dc.date.accessioned | 2024-10-15T10:04:29Z | |
dc.date.available | 2024-10-15T10:04:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Soininen, V. (2023, 3.3.2023). Esiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen. <i>Tutkittua varhaiskasvatuksesta</i>. <a href="https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/" target="_blank">https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_243338546 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97422 | |
dc.description.abstract | Opettajien työhyvinvoinnin heikentyminen on herättänyt huolta viime vuosina. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2021 työolobarometriin vastanneista varhaiskasvatuksen opettajista 47 % koki työstressiä erittäin usein tai melko usein. Lisäksi OAJ tiedotti syksyllä 2021, että 63 % varhaiskasvatuksen opettajista on harkinnut alanvaihtoa. Yleisimpiä syitä alanvaihdon harkinnalle olivat matala palkkataso, työmäärän lisääntyminen ja työn kuormittavuus. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi on herättänyt kasvavaa kiinnostusta myös tutkimuksen kentällä. Sekä Suomessa että kansainvälisesti on tutkittu enenevissä määrin varhaiskasvatuksen opettajien kokemaa kuormitusta, sen syitä ja seurauksia. Tutkimusta on tehty myös työhyvinvoinnin myönteisistä indikaattoreista kuten työn imusta, jolla tarkoitetaan työssä koettua tarmokkuutta, omistautumista ja uppoutumista. Tässä vieraskynätekstissä viittaan opettajalla nimenomaan varhaiskasvatuksen opettajiin ja esiopettajiin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tutkittua varhaiskasvatuksesta | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkittua varhaiskasvatuksesta | |
dc.relation.uri | https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Esiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen | |
dc.type | newspaper article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202410156289 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_998f | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 2737-3665 | |
dc.relation.volume | 3.3.2023 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | työn kuormittavuus | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p129 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p795 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20272 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23893 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | New York University Abu Dhabi | en |
dc.relation.funder | New York University Abu Dhabi | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundinginformation | TESSI-hanke | |
dc.type.okm | E1 | |