Esiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen
Abstract
Opettajien työhyvinvoinnin heikentyminen on herättänyt huolta viime vuosina. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2021 työolobarometriin vastanneista varhaiskasvatuksen opettajista 47 % koki työstressiä erittäin usein tai melko usein. Lisäksi OAJ tiedotti syksyllä 2021, että 63 % varhaiskasvatuksen opettajista on harkinnut alanvaihtoa. Yleisimpiä syitä alanvaihdon harkinnalle olivat matala palkkataso, työmäärän lisääntyminen ja työn kuormittavuus. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi on herättänyt kasvavaa kiinnostusta myös tutkimuksen kentällä. Sekä Suomessa että kansainvälisesti on tutkittu enenevissä määrin varhaiskasvatuksen opettajien kokemaa kuormitusta, sen syitä ja seurauksia. Tutkimusta on tehty myös työhyvinvoinnin myönteisistä indikaattoreista kuten työn imusta, jolla tarkoitetaan työssä koettua tarmokkuutta, omistautumista ja uppoutumista. Tässä vieraskynätekstissä viittaan opettajalla nimenomaan varhaiskasvatuksen opettajiin ja esiopettajiin.
Main Author
Format
Articles
Newspaper article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Tutkittua varhaiskasvatuksesta
Original source
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410156289Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2737-3665
Language
Finnish
Published in
Tutkittua varhaiskasvatuksesta
Citation
- Soininen, V. (2023, 3.3.2023). Esiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/
Funder(s)
New York University Abu Dhabi
Funding program(s)
Others
Muut
Additional information about funding
TESSI-hanke
Copyright© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2023