Show simple item record

dc.contributor.authorSoininen, Viola
dc.date.accessioned2024-10-15T10:04:29Z
dc.date.available2024-10-15T10:04:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSoininen, V. (2023, 3.3.2023). Esiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen. <i>Tutkittua varhaiskasvatuksesta</i>. <a href="https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/" target="_blank">https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/</a>
dc.identifier.otherCONVID_243338546
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97422
dc.description.abstractOpettajien työhyvinvoinnin heikentyminen on herättänyt huolta viime vuosina. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2021 työolobarometriin vastanneista varhaiskasvatuksen opettajista 47 % koki työstressiä erittäin usein tai melko usein. Lisäksi OAJ tiedotti syksyllä 2021, että 63 % varhaiskasvatuksen opettajista on harkinnut alanvaihtoa. Yleisimpiä syitä alanvaihdon harkinnalle olivat matala palkkataso, työmäärän lisääntyminen ja työn kuormittavuus. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi on herättänyt kasvavaa kiinnostusta myös tutkimuksen kentällä. Sekä Suomessa että kansainvälisesti on tutkittu enenevissä määrin varhaiskasvatuksen opettajien kokemaa kuormitusta, sen syitä ja seurauksia. Tutkimusta on tehty myös työhyvinvoinnin myönteisistä indikaattoreista kuten työn imusta, jolla tarkoitetaan työssä koettua tarmokkuutta, omistautumista ja uppoutumista. Tässä vieraskynätekstissä viittaan opettajalla nimenomaan varhaiskasvatuksen opettajiin ja esiopettajiin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.ispartofseriesTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.urihttps://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/03/esiopettajien-tyohyvinvointi-heijastuu-ryhman-vuorovaikutukseen/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleEsiopettajien työhyvinvointi heijastuu ryhmän vuorovaikutukseen
dc.typenewspaper article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410156289
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_998f
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2737-3665
dc.relation.volume3.3.2023
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysovaikutukset
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p129
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p795
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23893
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderNew York University Abu Dhabien
dc.relation.funderNew York University Abu Dhabifi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationTESSI-hanke
dc.type.okmE1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright